ВІЗАНТІЙСЬКІ МОТИВИ У ЦИКЛІ ЄВГЕНА МАЛАНЮКА «СТЕПОВА ЕЛЛАДА» В АСПЕКТІ ТИПОЛОГІЇ ЦІЛІСНОСТІ
PDF

Ключові слова

цілісність, гомогенність, цикл, візантійські мотиви, «Степова Еллада», образ жінки integrity, homogeneity, cycle, Byzantine motifs, “Steppe Greece”, the image of a woman

Як цитувати

ЛЯШЕНКО, О. А. (2022). ВІЗАНТІЙСЬКІ МОТИВИ У ЦИКЛІ ЄВГЕНА МАЛАНЮКА «СТЕПОВА ЕЛЛАДА» В АСПЕКТІ ТИПОЛОГІЇ ЦІЛІСНОСТІ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (3), 66-72. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2021.3.9

Анотація

Стаття репрезентує розгляд творчості Є. Маланюка в аспекті типології цілісності. Зокрема, авторка зупиняється на циклічних структурах, що переважають у поетичному доробку письменника і вирізняють цілісне сприйняття його творчості загалом. Завдяки особливому онтологічному положенню циклізація найбільш притаманна ліриці. Авторкою зауважено, що історичний процес становлення категорії «цикл» нерозривно поєднаний з процесом формування свідомості творчої особистості, зокрема авторської установки. Науковець розглядає авторську свідомість під кутом зору проблеми диференціації цілісності, яка поділяється на два опозиційні (бінарні за дихотомним підходом) типи. Зокрема, у дослідженні приділено увагу одному з типів цілісності – гомогенному. Аналітичні студії сучасних науковців та їх попередників, а також міркування авторки статті підводять до того, що категорія цілісності є системно-інтегральним фактором циклізації. Увагу зосереджено на аналізі поетичної збірки «Земля й залізо» Є. Маланюка, що виявляє семантичні особливості природи конфлікту, які разом із концепцією особистості та системою образно-поетичного вислову демонструють завершену структуру, що вписана у типологічний ряд ознак гомогенного типу цілісності. Питання війни, минулого й майбутнього України, жіноче та національне питання, ставлення до сучасників, проблема чужини – це не повний спектр тематичного розмаїття циклу «Степова Еллада», які увиразнюють історіософські погляди автора. Характерне для Є. Маланюка бачення ліричного героя як людини особливої, цільної виявляє принцип біографізму, який є наскрізною домінантою всієї творчості поета.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2021.3.9
PDF

Посилання

Арутюнова Н. Метафора и дискурс. Теория метафоры: сборник. Москва : Прогесс, 1990. С. 5–32.

Барабаш Ю. «Варязька сталь», «Візантійська мідь» та «Азійська пика» : Євнег Маланюк і Ніколай Гумільов. Євген Маланюк: література, історіософія, культурологія: матер. Міжнар. наук. конференції, присвяченої 100-річчю від дня народження Є. Маланюка: у 2-х ч. Кіровоград : КДПУ, 1997. Ч.ІІ. С.13-16.

Ковбасенко Ю. Євген Маланюк. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5667/1/Y_Kovbasenko_HUL_21_GI_Malanyuk.pdf (дата звертання: 29.04.21).

Крупач М. Біля джерел історіософської поезії Євгена Маланюка. Українське літературознавство. Львів : Вид-во «Світ», 1993. Вип. 57. С. 95–104.

Маланюк Є. Поезії. Львів : УПІ ім. Івана Федорова ; «Фенікс Лтд», 1992. 686 с.

Неврлий М. Протиборство Візантії й Риму в поезії Є.Маланюка. Минуле й сучасне: збірник слов’янознавчих праць. Київ : Смолоскип, 2009. С. 485–496.

Омельчук О. Поетичні діалоги з Євгеном Маланюком. Фантазії про Україну. Слово і час. 2005. № 1. С. 29–35.

Прокопович Ф. Філософські твори : в 3-х т. Київ : Наук. думка, 1979. Т.1. 511 с.

Ткаченко О. Спроба типології романтизму : доба, стиль, мова. Слово і час. 1999. №6. С. 41–44.

Франко І. Передмова [до видання : Вільям Шекспір. Антоній і Клеопатра. Переклад П.О. Куліша. Львів, 1901]. Зібрання творів: у 50-ти т. Київ : Наук. думка, 1982. Т. 33. С. 163–171.

Циховська Е. Поезія Є. Маланюка і Польща : компаративні аспекти : навч. посіб. Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2006. 204 с.