ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА ЗАСАДНИЧІ ПРИНЦИПИ ХАОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ
PDF

Ключові слова

теорія хаосу, нелінійна динамічна система, ефект метелика, фрактал, біфуркація, впорядкований хаос, репелери та атрактори theory of chaos, non-linear dynamic system, butterfly effect, fractal, bifurcation, orderly chaos, repellers and attractors

Як цитувати

БЄЛЯКОВ, О. О., & ШКАМАРДА, О. А. (2024). ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА ЗАСАДНИЧІ ПРИНЦИПИ ХАОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (1), 47-52. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.1.7

Анотація

Стаття містить аналіз теоретичних передумов і засадничих принципів хаологічного аналізу художньої прози. Матеріалом дослідження обрані твори Джеймса Джойса (збірка оповідань «Дублінці» і роман «Тризна за Фіннеганом»). Продемонстровані перспективи екстраполяції хаології (теорії хаосу або хаотики) на сферу літературознавчої критики та інтерпретації художнього тексту. Теоретичним фундаментом дослідження послужили концепції Ф. Куберського, Д. Поруш, Х. Хокінс, Т. Дж Райса, Н. К. Гейлз, У. Еко та П. Стойчева. У статті наголошується, що хаологія дозволяє, по-перше, аналізувати твори, в яких хаос і лад, передбачуваність і непередбачуваність, стабільність і нестабільність, «мерехтіння смислу» і безмежність інтерпретацій набувають статусу тематичної і концептуальної домінанти. По-друге, хаологія відкриває можливість подолати просторово-часову дихотомію художнього твору і, таким чином, розкрити його евристичний потенціал. По-третє, аналіз художньої літератури, зокрема, прози Джеймса Джойса, допоможе змінити аналітичну оптику і висвітлити в ній такі характеристики художніх творів, які досі залишаються поза увагою дослідників. Оповідання збірки Дж. Джойса «Дублінці» описуються у дослідженні як нелінійні динамічні системи. Такі явища як біфуркація, атрактор і фрактальність визначаються задумом (прагматичною установкою) автора. «Тризна за Фіннеганом» Дж. Джойса генерує базові характеристики хаотичної дисипативної структури, а саме: нелінійність, незворотність, авторефлексивність і самоорганізація. Синергетичний ефект цього твору залежить (серед інших чинників) від кореляції між синтаксичною структурою, яка виконує функцію репелерів, і лексичними елементами, які набувають ознак атракторів. У «Дублінцях» має місце процес актуалізації впорядкованості, тоді як хаос має вторинний характер і є наслідком цієї актуалізації. У «Тризні за Фіннеганом» хаотичні, дестабілізуючі процеси займають домінуючу і визначальну позицію, а впорядкованість формується в залежності від тих критеріїв, які встановлює (або якими керується) читач у процесі рецепції цього твору. У широкому історичному контексті еволюцію прози Дж. Джойса можна описати, користуючись метафорою «ефект метелика»: від простих початкових елементів і умов (ознаки класичного наративу у «Дублінцях») до тієї нелінійної динамічної системи, яку Дж. Джойс назвав у «Тризні за Фіннеганом» «хаосмосом».

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.1.7
PDF

Посилання

Бартосяк М. Застосування теорії хаосу в літературознавчих дослідженнях. Література. Теорія. Методологія. / за заг. ред. Д. Уліцької. К. : Києво-Могилянська академія, 2008. 544 с.

Будний В. Між дисциплінами: розширення контекстів літературознавчої галузі чи зміна статусу? Вісник Львівського університету. Серія «Філологічна». Львів, 2008. Вип. 44(1). С. 22–31.

Блум Г. Західний канон: книги на тлі епох. Київ : Факт, 2007. 270 с.

Набитович І. Й. Фрактали та фрактальні структури у художньому тексті (на прикладах прози Л. Керрола, К. С. Льюїса та Х. Л. Борхеса). Вісник Львівського університету. Серія: «Іноземні мови». Львів, 2011. Вип. 18. С. 42–51.

Піхтовнікова Л. С., Яремчук М. І. Дискурс притчі у синергетичному аспекті. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Острог : Національний університет «Острозька академія», 2012. Вип. 26. С. 266–269.

Cеліванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник. Полтава : Довкілля, 2006. 716 с.

Сенчук І. «Поминки Фіннеганові» Джеймса Джойса: категорія відкритості в літературі . Іноземна філологія. Український науковий збірник. Львів, 2007. № 118. С. 284–291.

Aman Y. K. R. Chaos theory and Literature from an Existentialist Perspective. CLCWeb: Comparative Literature and Culturre. Purdue University Press, 2007. Vol. 9, Issue 3.

Eco U. Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington : Indiana University Press. 242 p.

Gleick J. Chaos: Making a New Science. Penguin Books. Anv Rep edition, 2008. 384 p.

Hayles N. K. Chaos and Order: Complex Dynamics in Literature and Science (New Practices of Inquiry). University of Chicago Press, 1991. 316 p.

Hawkins. H. Strange Attractors: Literature, Culture and Chaos Theory. Hertfordshire : Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf, 1995. 180 p.

J. A Portrait of the Artist as a Young Man. Alma Books LTD., 2014. 223 p.

Joyce J. Dubliners. Prestwick House, Inc., 2006. 190 p.

Joyce J. Finnegans Wake. Wordsworth, 2012. 656 p.

Kuberski Ph. Chaosmos: Literature, Science and Theory. State University of New York Press, 1994. 224 p.

Porush D. Fictions as Dissipulative Structures: Prigogine’s Theory and Postmodernism’s Roadshow. Cornwell University Press, 1990. P. 54–58.

Rice T. J. Joyce, Chaos and Complexity. Board of Trustees of the University of Illinois, 1997. 204 p.

Stoicheff P. The Chaos of Metafiction. Chaos and Order: Complex Dynamics in Literature and Science. Cornell University Press, 1990. P. 85–89.