КАТЕГОРІЯ «МУЗИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ» У СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ
PDF

Ключові слова

компетентність, професійна компетентність, музична компетентність, структура, майбутній учитель початкових класів, початкова освіта competence, professional competence, musical competence, structure, future primary school teacher, primary education

Як цитувати

ШПІЦА, Р. І., & ТАРАСЕВИЧ, К. С. (2022). КАТЕГОРІЯ «МУЗИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ» У СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(4), 203-209. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.30

Анотація

У статті окреслено різні підходи до розкриття поняття «компетентність» у науковій літературі. Розглянуто дефініцію «музична компетентність педагога» через окреслення дотичних категорій. Розкрито її значущість у музично-педагогічній площині в контексті підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Узагальнення наукових розвідок вітчизняних і закордонних науковців, аналіз сучасних досліджень та окреслення музичної компетентності у Державному стандарті як здатності до розуміння і творчого самовираження у сфері музичного мистецтва завдяки музичній діяльності дали нам змогу сформулювати визначення музичної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Окреслено ключові характеристики музичної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Вивчення такого феномена та його складників у сучасних наукових дослідженнях дозволило сформулювати та конкретизувати компоненти музичної компетентності майбутнього вчителя початкових класів у освітньому процесі ЗВО. У статті доведено, що розвиток музичної компетентності майбутніх учителів початкової школи – складний багаторівневий процес набуття якостей особистості фахівця (майбутнього вчителя початкової школи), що включає відповідні знання, уміння, навички, професійно-особистісні якості та мотивацію до майбутньої музично-професійної діяльності. Вивчення стану проблеми у наукових дослідженнях дозволило виокремити важливість розвитку музичної компетентності майбутнього вчителя, оскільки відіграє в процесі практичної навчальної діяльності вагому роль і відбувається під час виконання семінарських та практичних завдань, участі у музично-літературних гуртках, ансамблевому співі, творчих конкурсах та під час проходження практики у загальноосвітніх школах і долученні до концертних виступів.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.30
PDF

Посилання

Академічний тлумачний словник української мови. Онлайн-версія академічного тлумачного «Словника української мови» в 11 томах (1970–1980). Том 4. 1979. 250 с.

Бондар С. Термінологічний аналіз понять «компетенція» і «компетентність» у педагогіці: їх сутність та структура. Освіта та управління. 2017. Т. 10. № 2. С. 95–99.

Гаврілова Л. Г., Орєхова В. В. Структура мистецтвознавчої компетентності майбутніх учителів музики початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 2017. № 5 (69). С. 230–240.

Державний стандарт базової і повної середньої освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalnaserednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti.

Докторович М. Соціальна компетентність як наукова проблема. Психологія і суспільство. 2009. № 3. С. 145.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради, 2014, № 37–38. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Козир А. В. Компетентність як необхідний компонент професійної майстерності викладачів мистецьких дисциплін. Матеріали VІ культурологічних читань пам’яті Володимира Подкопаєва. Національний мовно-культурний простір України в контексті глобалізаційних та євроінтеграційних процесів : Всеукраїнська науково-практична конференція : зб. матер., Київ, 3–5 червня 2008 р. Київ : ДАКККіМ, 2009.

Михайлова Л. М. Естетичне виховання молоді: компетентнісний підхід. Вісник національного технічного університету України. Філософія. Психологія. Педагогіка. 2019. № 1. С. 158–162.

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики. / Під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 6–93.

Олексюк О. М. Музично-педагогічний процес у вищій школі. Київ : Знання України, 2009. 123 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. Київ : Освіта України, 2018. 274 с.

Пушкар Л. Формування музичних компетенцій бакалаврів дошкільної освіти в межах курсу «Теорія та методика музичного виховання». Актуальні питання мистецької освіти та виховання. Київ, 2014. Вип. 1–2. С. 164–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmov_2014_1-2_18.

Федоришин В. І. Професіографічне моделювання діяльності вчителя музики. VІ Культурологічні читання пам’яті Володимира Подкопаєва «Національний мовно-культурний простір України в контексті глобалізаційних та євроінтеграційних процесів». Київ : ДАКККіМ, 2009. С. 148–150.

Цюлюпа Н. Педагогічні умови формування методичної компетентності майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки : дис. … канд. пед. наук. Київ, 2009. 213 с.

Shpitsa R. Cloud Technologies in Art Entrepreneurship Education. / T. Holinska, O. Komarovska, O. Melnyk, L. Pet’ko, R. Shpitsa, O. Sova, T. Strohal. Journal of Entrepreneurship Education (JEI). USA. 2019. Vol: 22. Issue: 5. Р. 1–6. Print ISSN:1528-2651. Indexed in SCIMAGO, SCOPUS, CiteFactor, DRJI, UGC, SIS, 2019. S. 84–92.

Shpitsa R. The role of interactive methods in building professional identity of future music art teachers in the context of online learning / L. Solar, L. Ilchuk, I. Ratynska, O. Melnyk, R. Shpitsa. Journal of Interdisciplinary Research. 11, 2021. P. 84–92. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/35562, ISSN 1804-7890; 2464-6733.