ДИДАКТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ: РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
PDF

Ключові слова

периментальна перевірка, дослідницька компетентність, дослідницькі уміння, молодші школярі, освітній процес, Нова українська школа experimental verification, research competence, research skills, younger students, educational process, New Ukrainian school

Як цитувати

СУЩЕНКО, Л. О. (2022). ДИДАКТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ: РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 42-49. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.7

Анотація

У статті презентовано результати експериментальної перевірки ефективності дидактичних засад формування дослідницької компетентності учнів початкових класів в освітньому процесі Нової української школи. Визначено й проаналізовано теоретичні засади проблеми формування дослідницької компетентності учнів початкових класів НУШ, основу яких становлять ідеї учених, що визначили пріоритетні концепти оптимальної дослідницької орієнтованої спрямованості цього процесу: актуалізація особистісно перетворювального сенсу пошукової діяльності здобувачів освіти; створення атмосфери дослідницько-пізнавальної співпраці; побудова суб’єкт-суб’єктного розвивального спілкування педагога і дитини, як рівноправних партнерів. Розроблено й науково обґрунтовано організаційно-педагогічні умови формування дослідницької компетентності учнів початкових класів в освітньому процесі НУШ, зокрема: надання освітньому процесу дослідницької спрямованості шляхом створення навчального середовища активно-пошукового характеру; реалізація потенційних задатків і можливостей учнів молодшого шкільного віку під час виконання пошуково-дослідницьких завдань шляхом застосування диференційованого підходу; набуття і збагачення дослідницького досвіду учнів початкових класів через актуалізацію розвивальної суб’єкт-суб’єктної взаємодії учителя та здобувачів освіти. У результаті проведення експериментального формувального впливу в експериментальних групах відбулися позитивні зміни у рівнях сформованості досліджуваного феномену за показниками трьох компонентів. Якісний і кількісний аналіз одержаних результатів підтвердив ефективність упроваджених дидактичних засад формування дослідницької компетентності учнів початкових класів в освітньому процесі Нової української школи.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.7
PDF

Посилання

Вашуленко М., Дубовик С. Формування дослідницьких умінь на уроках української мови. Учитель початкової школи. 2019. № 9. С. 3–6.

Хриков Є. М. Педагогічні умови як складова наукових знань. Шлях освіти. 2011. № 2(60). С. 11–15.

Литвин А. В. Застосування категорії «педагогічна умова» в наукових дослідженнях. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 6. С. 35‒50.

Прудченко І. Індивідуальний сенс педагогічної освіти. Вища освіта України. 2013. № 1. С. 17–22.

Гораш К. Організація навчально-дослідницької діяльності учнів. Директор школи. 2012. № 5 (9). С. 1–5.