СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У ПАРАДИГМІ СУЧАСНОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: АКТУАЛЬНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПРОБЛЕМИ
PDF

Ключові слова

соціально-громадянська компетентність, заклад дошкільної освіти, дошкілля, діти раннього віку, зміст компетентності, громадянська освіта. socio-civic competence, preschool education institution, preschool, young children, content of competence, civic education.

Як цитувати

ВОЗНЮК, А. А. (2023). СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У ПАРАДИГМІ СУЧАСНОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: АКТУАЛЬНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПРОБЛЕМИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (3), 72-78. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.11

Анотація

Розвиток соціально-громадянської компетентності є важливим компонентом ранньої освіти. Повноцінне розуміння проблеми потребує дослідницького корпусу, який є багатошаровим і вивчає практики та контексти реалізації. Тому тема формування соціально-громадянської компетентності у дітей дошкільного віку актуалізувалася й потребує ґрунтовних теоретичних та емпіричних розвідок. Нещодавні вітчизняні та зарубіжні дослідження у новому світлі показують важливість уваги до соціального розвитку дітей дошкільного віку в межах здобуття ними освіти. Метою статті є комплексно проаналізувати проблему формування соціально-громадянської компетентності в парадигмі сучасної дошкільної освіти з акцентом на актуальності теми та розкритті змісту проблеми. На відміну від раніших методологічних акцентів, ідея яких полягала в намаганні підготувати дітей до соціальної участі через формування їхніх знань про суспільство методом формального навчання, ідеї сучасних студій базуються на перетворенні дошкільної групи на мікрокосмос демократичного суспільства, у якому діти занурені в сучасні демократичні національні та європейські ідеали й практики. Навчання соціальних навичок, з іншого боку, зосереджується на підвищенні здібностей дітей брати участь в успішній міжособистісній взаємодії та просоціальній поведінці, що формує основи ефективної участі в суспільстві. Індивідуальний розвиток дитини спонукає поглиблену участь у соціальній парадигмі. Від розвитку здатності дітей до соціальної участі через формування відповідно до вікових особливостей соціально-громадянської компетентності закладається основу їх здатності навчатися надалі в школі та реалізувати себе в інших соціальних контекстах. У статті виділено й розкрито зміст таких стрижневих ліній реалізації соціально-громадянської компетентності в умовах дошкілля, як самоствердження та спілкування з іншими, соціально здорове середовище, культурно-національні цінності. Наголошено на потребі навчання в межах компетентності особливостей соціалізації в глобалізованому світі на засадах різноманіття, толерантності, збереження особистої й національної ідентичності в полікультурному соціумі.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.11
PDF

Посилання

Мельник Н. І. Цінності громадянської компетентності як базові у професійній підготовці майбутніх вихователів. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2018. Вип. 2. С. 3–10.

МОН. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція. 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/doshkilna/2020/21.12/bazovyy%20komponent%20doshkillya.pdf (дата звернення: 31.10.2022).

Про дошкільну освіту : Закон України від 11.07.2001 № 2628-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2628-14#Text (дата звернення: 31.10.2022).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 31.10.2022).

Руденко А. С. Організаційно-методичні умови формування соціально-громадянської комптентності дітей старшого дошкільного віку. In The XIII International Science Conference «Perspectives of development of science and practice» (December 14–17, 2021, Prague, Czech Republic). 626 p. (p. 388).

Diković M., Zečević M. Children and youthʼs acqusition of the civic competence: a comparative analysis of the Republic of Croatia and England. Economic research-Ekonomska istraživanja. 2020. Vol. 33(1). P. 1222–1239.

Krasteva N. Social and civic skills of 5-7-year-old children in the “surrounding world”. Turquoise International Journal of Educational Research and Social Studies. 2020. Vol. 2. No 2. P. 1–11.

Mickovska-Raleva A. Civic Education for Democratic Citizens: To What Extent Do Civic Education Curricula and Textbooks Establish Foundations for Developing Active Citizens in the Republic of Macedonia? Journal of Social Science Education. 2019. Vol. 18. No. 3. P. 108–126.

Nychkalo N. “New Ukrainian school”: the present and the view to the future. LABOR et EDUCATIO. 2017. Vol. 5, 89–106.

Petrova S. Bulgarian Civic and Citizenship Education in Transition. Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies. Springer: Cham, 2021. P. 13–23.

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on Key Competences for Lifelong Learning (2006/962/EC). Official Journal of the European Union 30.12.2006. URL: https://eur-lex.europa.eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF (дата звернення: 31.10.2022).

Suduc A. M., Bîzoi M., Gorghiu G. Sustainable development in Romania in pre-school and primary education. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 116. P. 1187–1192.