ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ «ПЕРЕВЕРНУТОГО НАВЧАННЯ» В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ЯК ПРИЙОМ ФОРМУВАННЯ САМОСТІЙНОЇ ЧИТАЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

технологія «перевернутого навчання», самостійна читацька діяльність, уроки літературного читання, казка, якості читання

Як цитувати

ГОНЧАРУК, О. М., ШУСТ, Л. М., & ДАЦЮК, В. В. (2021). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ «ПЕРЕВЕРНУТОГО НАВЧАННЯ» В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ЯК ПРИЙОМ ФОРМУВАННЯ САМОСТІЙНОЇ ЧИТАЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 25-32. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.3

Анотація

У статті закцентовано, що важливим елементом в освітньому процесі початкової школи, зокрема другого циклу, є формування та розвиток умінь самостійного навчання, у тому числі самостійної читацької діяльності, що передбачає застосування вчителем ефективних методів, прийомів, технологій та форм навчання. Розглянуто можливості використання технології «перевернуте навчання» у початковій школі, зокрема на уроках української мови та читання, або літературного читання. Термін «перевернуте навчання» («flipped learning») потрактовано як форму активного навчання, суть якої полягає в засвоєнні нового матеріалу учнями вдома, тобто ознайомлення з навчальним матеріалом до наступного уроку відбувається самостійно, а час аудиторної роботи використовується на осмислення і застосування знань, умінь і навичок, тобто для практичних завдань. Визначено, що перевагами такої форми роботи є забезпечення виходу кожного учня на свій рівень розви- тку через індивідуальний темп роботи, вивільнення навчального часу на уроках для практичної роботи або для з’ясування конкретних незрозумілих питань, активізація пізнавальної діяльність учнів, котрих завжди зацікавлює робота з гаджетами, і, як наслідок, підвищення їхнього інтересу до уроків, можливість оперативно діагностувати навчальні досягнення здобувачів освіти і т. ін. Запропоновано розпочинати запровадження технології «перевернутого навчання» на уроках літературного читан- ня з казки, яка є найцікавішим твором для учнів початкової ланки. Описано можливі завдання для самостійної робо- ти під час вивчення казок «Кирило Кожум’яка», «Про сірого ворона та чарівні окуляри», «Легенда про сон-траву». Запропоновано порівняльну характеристику традиційної й «перевернутої» технологій навчання на уроках літературного читання. Доведено, що перевагами технології «перевернутого навчання» на уроках літературного читання є форму- вання активності в самостійній читацькій діяльності; удосконалення якостей читання; збагачення соціального та пізнавального досвіду; розвиток критичного і логічного мислення та літературно-творчих здібностей; форму- вання готовності до якісного оволодіння навчальними дисциплінами в основній та старшій школах, тобто компе- тенції навчання впродовж життя.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.3
PDF

Посилання

Білоусова, Н.В., Гордієнко, Т.В. Застосування технології перевернутого навчання в роботі загальноосвітнього навчального закладу. Молодий вчений. № 5.2 (69.2). 2019. С. 102–106.

Вашуленко, О.В. Українська мова та читання: підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2 частинах). Ч. 2. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 160 с.

Бібік, Н.М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Пилипенко О.О. Перевернуте навчання як одна з ключових тенденцій освітніх технологій сучасності. URL: https://vseosvita.ua/library/perevernute-navcanna-ak-odna-z-klucovih-tendencij-osvitnih-tehnologijsucasnosti-46162.html (дата звернення: 19.03.2021).

Приходькіна Н. Використання технології «переверненого навчання» у професійній діяльності викладачів вищої школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 30. С. 141–144.

Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти. Київ : Грамота, 2012. 504 с.

Слушний О.М. Технологія «перевернутого» навчання як інноваційний засіб підвищення якості освіти. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. 2016. Вип. 48. С. 19–23.

Савченко О.Я. Типова освітня програма 3-4 клас. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4klas/2020 / (дата звернення: 18.03.2021).

Шевчук Л.М. Самостійна робота над текстом у навчальних посібниках для 3 класу. URL: http://ipvid.org.ua/upload/iblock/84f/84fefb 3f0edf47d3808e1c513cbd3f3a.pdf (дата звернення: 22.03.2021).

Carhill-Poza, A. (2019). Defining flipped learning for English learners in an urban secondary school. Bilingual Research Journal. 42:1. 90–104. URL: https://www.researchgate.net/publication/330911766_Defining_flipped_learning_for_English_learners_in_an_urban_secondary_school (Last accessed: 14.03.2021).

Cheng, Sh.-Ch., Hwang, G.-J., Lai, Ch.-L. (2020). Critical research advancements of flipped learning: a review of the top 100 highly cited papers. Interactive Learning Environments 0:0. 1–17. URL: https://www.tandfonline. com/doi/abs/10.1080/10494820.2020.1765395 (Last accessed: 16.03.2021).

Enfield, J. (2013). Looking at the impact of the flipped classroom model of instruction on undergraduate multimedia students at CSUN. Techtrends. 57(6). 14–27. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11528-013-0698-1 (Last accessed: 14.03.2021).

Flumerfelt, S., Green, G. (2013). Using lean in the flipped classroom for at risk students. Educational Technology & Society. 16(1). 356–366. URL: https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.16.1.356?seq=1 (Last accessed: 14.03.2021).

Zou, D., Luo, S., Xie, H., Hwang, G.-J. (2020). A systematic review of research on flipped language classrooms: theoretical foundations, learning activities, tools, research topics and findings. Computer Assisted Language Learning. 0:0. 1–27. URL: https://www.tandfonline.com/ doi/abs/10.1080/09588221.2020.1839502 (Last accessed: 16.03.2021).