ПРИНЦИПИ ТА МЕХАНІЗМИ ВЗАЄМОДІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РОБОТОДАВЦІВ У КОНТЕКСТІ АДАПТАЦІЇ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ ВІДПОВІДНО ДО ВИМОГ РИНКУ ПРАЦІ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
PDF

Ключові слова

заклади вищої освіти, механізми взаємодії, освітні програми, роботодавці, ринок праці. higher education institutions, interaction mechanisms, educational programs, employers, labor market.

Як цитувати

СКИБА, Ю. А. (2023). ПРИНЦИПИ ТА МЕХАНІЗМИ ВЗАЄМОДІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РОБОТОДАВЦІВ У КОНТЕКСТІ АДАПТАЦІЇ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ ВІДПОВІДНО ДО ВИМОГ РИНКУ ПРАЦІ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 114-120. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.16

Анотація

У статті досліджено досвід вітчизняних та зарубіжних закладів вищої освіти щодо принципів і механізмів взаємодії з роботодавцями з метою адаптації освітніх програм відповідно до потреб ринку праці. Встановлено, що найпоширенішими механізмами взаємодії як вітчизняних, так і зарубіжних ЗВО з роботодавцями є: співпраця в розробленні освітніх програм; залучення фахівців практиків до викладацької діяльності; організація практичної підготовки на базі підприємств-партнерів. Виявлено перспективні механізми взаємодії вітчизняних ЗВО та роботодавців: спільних команд і розроблення проєктних пропозицій для вирішення проблем і впровадження інновацій на конкретному підприємстві; комерціалізація знання, створених вченими-дослідниками; організація створення та використання освітніх краудсорсингових платформ і проведення неформальних обмінів знаннями та навичками. Застосування вище зазначених механізмів сприятиме адаптації освітніх програм та формуванню навичок і компетентностей, які відповідають вимогам ринку праці. Встановлено принципи взаємодії закладів вищої освіти з роботодавцями: участі та партнерства; об’єктивності/ неупередженості; доброчесності; прозорості; відповідальності та підзвітності; толерантності; ефективності та доцільності проблемам, пріоритетам і цілям ефективної взаємодії закладу вищої освіти та роботодавців, які підвищують ефективність комунікацій та якість вищої освіти.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.16
PDF

Посилання

Андрощук І.В., Андрощук І. П. Співпраця закладів вищої освіти із стейкхолдерами як умова підвищення ефективності підготовки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. Вип. 29 (2) С. 215-226. URL: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-29 (дата звернення: 10.07.2023).

Васиньова Н. Стейкхолдерський підхід як умова стратегічного розвитку університету. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 57. Т. 1. С. 250-254. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/57_2022/part_1/36. pdf (дата звернення: 06.08.2023).

Гевко І. В., Борисов В. В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницькогою Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. № 3. С. 57-63. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922/4185 (дата звернення: 01.08.2023).

Ільїч Л. Взаємодія ринків праці та освіти: сутність характерні риси та модель функціонування. Економіка та держава. 2017. № 4. С. 69-74. URL: http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=3744&i=13 (дата звернення: 04.09.2023).

Місцевий економічний розвиток і місцева демократія: діалоги зі стейкголдерами: Путівник для лідерів громад: упор. С. Панцир. К.: Юстон, 2020. 128 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21040 (дата звернення: 12.09.2023).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. Київ, 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 18.08.2023).

Bathelt H., Kogler D. F. and Munro A. K.A (2010). A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development. Technovation. 30(9-10), P. 519-532. 10.1016/j.technovation.2010.04.003 (дата звернення: 17.06.2023).

Bidabadi, N., Nasrisfahani, A., Hollahi, A. and Khalili, R. Effective teaching methods in higher education: requirements and barriers. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2016. 4(4).

Bramwell, A. and Wolfe, D. A. Universities and regional economic development: the entrepreneurial University of Waterloo. Research Policy. 2008. 37(8). P. 1175-1187. 10.1016/j.respol.2008.04.016

Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. 2015 P. 42-44 URL: URL:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656

Staiculescu C., Lacatus M.-L., Livinti R. Employers expectations and requirements. Case study: Employers of Schools of Economics and Business Graduates in Romania. Proceedings of the 15th International Conference on Business Excellence. 2021. P. 185-195. DOI: 10.2478/picbe-2021-0018.

Yordanova D. University-industry cooperation for encouragement of graduating employability – methodology for evaluation. 2018. Vol. 12. P. 1048-1058 URL: https://sciendo.com/article/10.2478/picbe-2018-0094?intcmp=trendmd