ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗЗСО: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
PDF

Ключові слова

граматика, граматична компетентність, морфологічна й синтаксична субкомпетентність, гра- матичні навички, граматичні поняття grammar, grammatical competence, morphological and syntactic sub-competence, grammatical skills, grammatical concepts

Як цитувати

РУСКУЛІС, Л. В. (2021). ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗЗСО: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(3), 104-110. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.16

Анотація

У статті наголошено, що прерогативна мета сучасної освіти – це формування компетентного учня, який на високому рівні оволодів усіма мовними рівнями та вільно послуговується засобами української мови в усіх видах мовленнєвої діяльності; підкреслено, що граматичний рівень закладає основи для розуміння мови як цілісної системи; з’ясовано тісний взаємозв’язок граматики з фонетикою та лексикою української мови й проаналізовано чинну програму з української мови з метою визначення інформаційного обсягу, що засвоюють учні; простудійова- но поняття «граматична компетеність» й визначено, що це рівень оволодіння граматичною системою мови (мор- фемна будова слів; види морфем, способи словотвору; морфологічна й синтаксична структура української мови); оперування термінологічним апаратом; системне оволодіння граматичними поняттями й засобами вираження граматичних категорій на основі ґрунтовних знань із усіх рівнів української мови; «чуття» граматичної форми; вміння використовувати здобуті граматичні знання в процесі мовленнєвої діяльності; потрактовано системотвір- ні компоненти граматичної компетентності (мотиваційний, гностичний та особистісний; досліджено домінантні складники граматичної компетентності (граматичні навички, граматичні знання й граматична усвідомленість) та визначено, що граматичні навички – це автоматизоване оперування граматичними явищами; граматичні зна- ння – це оволодіння граматичними правилами в межах чинної програми та практичне застосування їх, а грама- тичне усвідомлення – це осмислення граматичних категорій, що засвоюються в шкільному курсі мови; висвітле- но етапи формування граматичних понять: аналіз мовного матеріалу з метою виокремлення домінантних ознак поняття; узагальнення магістральних ознак граматичного поняття, встановлення між ними зв’язків та засвоєння терміна; уточнення ознак поняття; конкретизація поняття в процесі виконання вправ (практичний аспект); роз- межовано репродуктивні та рецептивні граматичні навички та з’ясовано етапи формування їх; наголошено, що глибоке засвоєння граматичного рівня української мови неможливе без активної мовленнєвої діяльності.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.16
PDF

Посилання

Бацевич Ф. С. Вступ до лінгвістичної генології : навч. посіб. Київ : Видавничий центр «Академія», 2006. 248 с.

Вихованець І. Р., Городенська К. Г., Грищенко А. П. Граматика української мови. Київ : Рад. школа, 1982. 208 с.

Вовк О. І. Формування англомовної граматичної компетенції у майбутніх учителів в умовах інтенсивного навчання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2008. 276 с.

Горохова Т. Граматична компетенція як складова професіограми студента-філолога. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1082/1/T_ Gorohova_DMU_3_GI.pdf.

Дика Н. Лінгводидактичні особливості засвоєння граматичних понять учнями 8-9 класів. Освітологічний дискурс, 2015. № 3 (11). С. 90–101.

Зозуля І., Поздрань Ю., Франчук Н. Роль граматики в практичному оволодінні українською мовою як іноземною. Dynamics of the development of world science. Abstracts of the 6th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Vancouver, Canada. 2020. Pp. 21–27. URL: http://sci-conf.com.ua.

Кочерган М. П. Вступ до мовознавства: підруч. 3-тє вид., стереотип. Київ : ВЦ «Академія». 2014. 304 с. (Серія «Альма-матер»).

Кушнір Т. Формування граматичної компетентності учнів 8 – 9 класів у процесі вивчення синтаксису : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2016. 294 с.

Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах: підруч. для студ. філологічних факультетів України / кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2004. 400 с.

Омельчук С. Навчання морфології української мови на засадах дослідницького підходу : теорія і практика : монографія. Київ : Генеза, 2014. 368 с.

Попельнух Д.. Формування граматичних навичок у студентів. URL: http://www.repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/16768/1/Popelnukh .pdf.

Скляренко Н. Як навчати сьогодні іноземних мов (концепція). Іноземні мови. 1995. № 1. С. 5–9.

Сокаль М. Про методичні орієнтири в опрацюванні граматичного матеріалу. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/2284.

Тригуб І. П. Формування граматичної компетенції у студентів немовних спеціальностей ВНЗ у процесі вивчення англійської мови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2014. № 10. Т. 2. С. 74–75.

Українська мова 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas.

Цоуфал Л. С. Лінгводидактичні засади навчання морфології в загальноосвітній школі Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. Філологічні студії. 2010. Вип. 4. С. 155–162.