FORMING THE CREATIVITY OF FUTURE EDUCATORS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING
PDF (Українська)

Keywords

творчість, професійна готовність до розвитку творчості дитини, професійна компетентність, майбутній вихователь закладу дошкільної освіти creativity, professional readiness to develop children’s creativity, professional competence, future preschool teacher

How to Cite

ДУРМАНЕНКО, О. Л. (2022). FORMING THE CREATIVITY OF FUTURE EDUCATORS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 2(4), 73-78. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.11

Abstract

In reforming higher pedagogical education, it is relevant to search for ways of forming creativity of a future preschool teacher in the context of competence realization of professional functions in general and, in particular, development of children’s creative potential. The article aims to analyze the possibilities of the training discipline “Practical training in the production of illustrative material” as a means of forming creativity in future teachers of preschool education in the context of their readiness to develop children’s creativity. Research methods: analysis, synthesis, generalization and systematization. The article determines that a future educator’s readiness for professional activity results from professional training and is reflected in the formation of essential, general and professional competencies. An important role is played by his/ her ability to develop the creative potential of a preschool child. The content of the training discipline is a generalized modern understanding of the content of illustration and illustrative material as a visual method of formation of professional competence of future educators in general and their creativity. The essential aspects of the study: illustration as a visual method of professional training of the future educators; illustrative materials, their types, functions, requirements for production; interrelation of verbal methods and illustration; a role of illustrative materials in implementation of educational activity of the future educators according to the State standard of the preschool education. The aim of the discipline is for the students to master the whole system of knowledge on the theory of teaching and education as a component of professional training of future teachers of ECE centres; to build the future teachers’ readiness for professional activity in general and their creativity in particular in the context of their acquisition of practical skills in making illustrative material and its integrative use with other visual methods for the development of children’s creativity. Further research requires substantiation of new content, forms and methods of students’ creativity formation in the professional training of future preschool teachers, mainly using the creative potential of various academic disciplines.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.11
PDF (Українська)

References

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. С. 326.

Желанова В. В. Готовність майбутнього вихователя до розвитку творчого потенціалу дошкільника:сутність та структура. Науковий вісник ужгородського університету. серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Випуск 1 (38). С.123 – 125.

Косенко Ю.М. Педагогічна творчість вихователя дошкільного навчального закладу: основні напрями прояву. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 2. С. 244 –251.

Любива В. В. Важливість розвитку творчого потенціалу майбутнього вихователя дошкільного навчального закладу в умовах модернізації вищої освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2015. № 2. С. 122 – 127. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2015_2_27. (дата звернення: 22.10.2021р.).

Мартинюк А. Ю. Формування творчості у студентів факультету дошкільної освіти під час вивчення англійської мови. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 73, Т. 2 С.93 – 95.

Міхеєва О.І., Чубкова О.В. Творчість вихователя сучасного дошкільного закладу як фактор оптимізації педагогічної діяльності. Молодий вчений. 2019. №10. Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/10.1/18.pdf

Моляко В.О., Мурзіна О.Л. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Рута, 2006. 320 с.

Присяжнюк Ж.В. Методи і прийоми розвитку креативності дітей дошкільного віку. Таврійський вісник освіти. 2013. № 3. С. 96 – 10.

Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: підручник. Київ: Міленіум, 2006. 344 с.

Силабус навчальної дисципліни «Практикум з виготовлення ілюстративного матеріалу» Режим доступу: https://vnu.edu.ua/uk/faculties-and-institutions/fakultet-pedagogichnoi-osviti-ta-socialnoi-roboti. (дата звернення: 22.10.2021р.).

Volodymyr Z. Antoniuk, Nadiya I. Alendar, Oksana S. Bartkiv, Olha V. Honcharuk, Oksana L. Durmanenko Axiological Aspect of Professional Training of Future Pedagogues. Revista geintec-gestao inovacao e tecnologias, 11, 4, 2481-2492. DOI: https://doi.org/10.47059/revistageintec.v11i4.2296 (Scopus)