MODERN DISCOURSE OF THE HISTORY OF PEDAGOGICAL EXCELLENCE: FROM FRATERNAL SCHOOLS TO THE PRESENT
PDF (Українська)

Keywords

історія педагогічної майстерності, братські школи України, Статути братських шкіл, «Порядок шкільний», педагогічна майстерність, історична ретроспектива history of pedagogical excellence, Ukrainian fraternal schools, “School order”, pedagogical excellence, historical retrospective

How to Cite

ЛАВРІНЕНКО, О. А. (2022). MODERN DISCOURSE OF THE HISTORY OF PEDAGOGICAL EXCELLENCE: FROM FRATERNAL SCHOOLS TO THE PRESENT. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 2(4), 142-151. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.21

Abstract

The article considers the problems of significance of the formation of a new direction in the pedagogical science – the history of pedagogical skills in the Ukrainian fraternal schools of the 16th-17th century. A historical retrospective demonstrates the progress of pedagogical excellence as an attribute component of future teachers and mentors. The content of the history of pedagogical excellence in the scientific approaches of modern researchers of the theory and history of pedagogy – the scientific school of academician Ivan Zyazyn. The purpose of the article is to reveal the essence and specifics of the development of pedagogical skills of a teacher in fraternal schools of Ukraine in the sixteenth and seventeenth centuries. On the basis of logical-systemic and historiographical methods of historical-pedagogical research the organizational-pedagogical principles of teacher training on the principles of humanized and sensible pedagogy, professed by representatives of the scientific school of theory and history of pedagogical skills of Academician I. Zyazyun are shown. Certain organizational and pedagogical forms and methods of teacher training in fraternal schools of Ukraine of the XVI–XVII centuries, in particular aestheticization of the process of professional training, development of skills to influence the sensory sphere of students, should become a fundamental factor in modern professional training of future teachers. The history of pedagogical skills should become a guarantee of cultural and historical purpose in the context of the professional experience of its bearer, teacher, his educational potential in a variety of educational institutions; innovative technologies of creative mastering of pedagogical skills in higher pedagogical educational institutions by student youth – the successors of the spiritual heritage of their mentors.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.21
PDF (Українська)

References

Антонюк В. Українська вокальна школа : етнокультурологічний аспект : монографія. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Українська ідея, 2001. 144 с.

Букач М. М. Соціально-історичні передумови формування освіти в Україні в ХV – ХVІІ ст. Наукові праці : зб. Миколаїв : Вид-во МФ НаУКМА, 2001. Т. 13 : Серія «Педагогіка». С. 17–21.

Васянович Г. П. Педагогічна естетика : навчальний посібник. Львів : Норма, 2021. 464 с.

Закович М. М., Зязюн І.А., Смашко О. М. Українська та зарубіжна культура : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закладів / за ред. М. М. Заковича. Київ : Знання, 2002. 558 с.

Збандуто С. Ф. Киевская академия ХVІ–ХVІІІ вв. Советская педагогика. 1946. № 7. С. 59–75.

Зязюн І. А. Естетика і етика педагогічної дії. Сучасні заклади освіти – 2013 : міжнар. Виставка (м. Київ, 28 лют. – 2 берез. 2013 р.). МОН, молоді та спорту України, НАПН України, Компанія «Виставковий світ». Київ, 2013. С. 26–27.

Лавріненко О. А. Педагогічна майстерність в історико-педагогічному вимірі: теорія, практика поступ : монографія. Київ : Богданова А.М., 2009. 328 с.

Мазур П. Українська школа доби ренесансу. Директор школи. Україна. 2005. № 1/2. С. 97–115.

Медвідь Л. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні : навч. посіб. Київ : Вікар, 2003. 335 с.

Мельничук О. С. Життя та педагогічні ідеї Кирила Транквіліона Ставровецького. Історія педагогіки у структурі професійної підготовки вчителя : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського держ. пед. ун-ту / відп. ред. Ю М. Ковальчук; упоряд : Л. Д. Березівська, В. А. Гурський. Кам’янець-Подільський : «Абетка-НОВА», 2002. Вип. 3. Т. ІІ. С. 223–226.

Митюров Б. Н. Развитие педагогической мысли на Украине в ХVΙ–ХVΙΙ вв.; под ред. А. Р. Мазуркевича. Киев : Рад. школа, 1968. 211 с.

Науменко Ф. І. Педагог-гуманіст і просвітитель І. М. Борецький (лекції з історії педагогіки для студентів університету). Львів, 1963. 116 с.

Сбруєва А. А. Вимоги до вчителя та його підготовки у вітчизняних шкільних документах. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць / редкол. : Н. В. Гузій (відп. ред.) та ін. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоанова, 1999. Вип. 2. С. 133–137.

Семенова А. В. Ціннісний вимір досвіду суб’єктів педагогічної дії : монографія. Одеса : Бондаренко М. О., 2016. 436 с.

Семеног О. М. Формування професійної майстерності майбутнього вчителя української мови і літератури. Педагогічна майстерність у закладах професійної освіти : монографія. Київ : ПВЦ «Імекс-ЛТД», 2003. 239 с.

Сірополко С. Історія освіти в Україні ; 2-ге вид. Львів : Афіша, 2001. 664 с.

Українська педагогіка в персоналіях : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. Кн. 1 : Х–ХІХ ст. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ : Либідь, 2005. 549, [3] с.

Фарина С. Я. Соціокультурні передумови формування української національної еліти наприкінці ХVΙ – на початку ХVІІ століть. Теорія і практика управління соціальними системами. Харків : НТУ «ХПІ», 2005. № 2. С. 52–57.

Філіпчук Г. Г. Суспільний пріоритет освіченості. Вісник кафедри Юнеско «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2020. С. 37–44.