ETHICAL AND BEHAVIORAL ASPECTS OF THE INFLUENCE OF SOCIAL NETWORKS ON THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ COGNITIVE INTEREST IN STUDYING A FOREIGN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES
PDF (Українська)

Keywords

віртуальний дискурс, етико-поведінковий аспект, соціальні мережі, іноземна мова за професійним спрямуванням, пізнавальний інтерес. virtual discourse, ethical and behavioral aspect, social networks, foreign language for professional purposes, cognitive interest.

How to Cite

БРОВКО, К. А., ДУРДАС, А. П., & СОПОВА, Д. О. (2022). ETHICAL AND BEHAVIORAL ASPECTS OF THE INFLUENCE OF SOCIAL NETWORKS ON THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ COGNITIVE INTEREST IN STUDYING A FOREIGN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 3-10. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.1

Abstract

The article describes the place and role of ethical and behavioral aspects of the influence of social networks on the development of students’ cognitive interest to learning a foreign language for professional purposes. The set of features of ethical and behavioral aspects of the development of students’ cognitive interest through the use of social networks in the study of a foreign language for professional purposes have been singled out. The content of teaching a foreign language for professional purposes with the use of social networks has been highlighted. The essence of the key concepts of the study – «virtual discourse» and «social network» – has been revealed. The positive aspects of the use of social networks in increasing students’ cognitive interest to learning a foreign language for professional purposes have been revealed. The focus has been made on identifying the most popular modern social networks and outlining the possibilities of their use in the context of teaching a foreign language for professional purposes in order to increase students’ motivation and cognitive interest. The authors’ examples of conducting lessons of a foreign language for professional purposes using social networks (Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Telegram) have been provided. It has been proven that the study of a foreign language for professional purposes using social networks contributes to the implementation of the principle of accessibility of education, convenience, extensive information content, informality of education, a favorable emotional background, optimization of the educational process, an individual approach to learning, and also creates a solid foundation for enhancing cognitive interest of students, self-learning and self-development, the formation of communication skills and cooperation between a teacher and a student in extracurricular time, overcome any barriers in the conditions of the limited access to learning, making it non-standard and interesting.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.1
PDF (Українська)

References

Бодненко Д. Использование социальной сети Facebook для обучения будущих журналистов. Науковий вісник інноваційних технологій. 2012. № 1, 29–35.

Бровко К. Гейміфікація як засіб активізації пізнавального інтересу студентів до вивчення іноземної мови. Інноваційна педагогіка. 2021. 42. С. 213–217. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/42.43

Бужиков Р., Доній В. Social networks as a modern tool of teaching foreign language. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2021. Том 19. № 1, 202–210. https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.202-210

Гужва О. О. Довідник з академічної доброчесності для школярів. Харків, 2018, ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 66 с.

Івашньова С. Використання соціальних сервісів та соціальних мереж в освіті. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2012. № 2, 15–17.

Калиновський Ю. Ю. Академічна чесність як чинник правового виховання студентської молоді. Гілея. 2017. Вип. 63. С. 477–482. 7. Кисельов М. М. Етика та наука: сфери перетину. Наука. Релігія. Суспільство (№ 2), 2018. С. 30–39.

Карпова О. Сучасні підходи до викладання іноземної мови професійного спрямування. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021, (47). 179–183.

Козубай І., Плиска В. Актуальність використання соціальної мережі instagram для вивчення англійської мови. 2020. Scientific Collection «InterConf»: INTERNATIONAL FORUM: PROBLEMS AND SCIENTIFIC SOLUTIONS (November 6–8, 2020). С. 355–358.

Кулинич Г. Підходи до навчання в умовах дистанційності та ефективне використання соціальних мереж. Актуальні проблеми навчання іноземних мов в умовах дистанційної освіти. Збірник наукових праць. Ізмаїл : 2021. 106 с. С. 44–45.

Майнаєв Ф. Використання соціальних мереж у on-line-навчанні. Innovative solutions in modern science. 2016. № 2 (2), 1–9.

Мірошниченко А., Шевнюк О. Інстаграм як сучасне освітнє середовище. Мистецтво та освіта. 2020. № 3, 40–45.

Пархоменко Т. С. Плагіат як антропологічний і соціальний феномен. Антропологічні виміри філософських досліджень, 2018. Вип. 14. С. 1–13.

Пінчук О. П. Історико-аналітичний огляд розвитку соціальних мережних технологій і перспектив їх використання у навчанні. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Т. 48. Вип. 4. С. 14–34.

Тицька Я. «Академічна доброчесність» та «академічна відповідальність» у забезпеченні якості освіти. – Теорія держави і права № 11, 2018 р. – С. 192–195.

Audi J. P. Bato, Marcial D. Students’ attitudes towards the development of an online guidance counseling system. Information Technologies and Learning Tools. 2016. Vol. 56. № 6. P. 40–50.

Durdas A., Kostenko O., & Mostytska L. Modern approaches to teaching foreign languages at French universities. Continuing Professional Education: Theory and Practice. 2021. (2), 86–91. DOI: 10.28925/1609-8595.2021.2.12

Pikhart, Marcel. Human-computer interaction in foreign language learning applications: Applied linguistics viewpoint of mobile learning. In: The 12th International Conference on Ambient Systems, Networks and Technologies (ANT). Amsterdam : Elsevier, 2021.