THEORETICAL-METHODOLOGICAL BASIS OF MATHEMATICAL COMPETENCES FORMATION OF PROSPECTIVE INGENEERS IN HIGHER TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
PDF (Українська)

Keywords

компетенція, компетентність, компетентнісний підхід в освіті, математична компетентність, професійна підготовка, майбутні інженерні фахівці competence, competence approach in education, mathematical competence, professional training, prospective engineering specialists

How to Cite

РОМАНЧУК, Н. О. (2022). THEORETICAL-METHODOLOGICAL BASIS OF MATHEMATICAL COMPETENCES FORMATION OF PROSPECTIVE INGENEERS IN HIGHER TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 25-30. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.4

Abstract

Current trends in socio-economic development of the state, rapid informatization and modernization of industrial production necessitate strengthening the role of higher technical educational institutions as generators of innovation in the field of training future engineering professionals. The leading way to reform the professional training of prospective engineers in higher technical educational institutions is determined by its implementation on the basis of the competence approach. The article considers the problem of formation of mathematical competencies of future engineers as a necessary condition for the implementation of the concept of humanities education and provides training of competent, socially and professionally mobile engineers who are fluent in the profession and ready for continuous professional growth. Based on the analysis of modern concepts, approaches, principles of implementation of the competence approach in education, the mathematical competence of prospective engineers is substantiated. Features of realization of mathematical preparation of prospective engineers in higher technical establishments of education are allocated. Mathematical competence of the prospective engineer is defined as an integrative professional quality of the individual, which is manifested in the theoretical readiness and practical ability to independently, responsibly and effectively perform the tasks of industrial production. Emphasis is placed on the value attitude to the profession of engineer. Professional and value orientations of future graduates of higher technical educational institutions are defined as a systemic component of the general professional culture of an engineering specialist due to his readiness for future professional activity in accordance with high spiritual values. The importance of realization of the principle of professional orientation of training of prospective engineers in the process of formation of their mathematical competence is shown.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.4
PDF (Українська)

References

Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 47–52.

Зязюн І.А. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошук, перспективи. Монографія за ред. І.А. Зязюна. Київ : Вид-во «Віпол», 2000. С. 11–57.

Кадемія М.Ю. Інноваційні технології у викладанні фізико-математичних дисциплін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. Випуск 36. Київ – Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2013. С. 25–28.

Петрук В.А. Теоретико-методичні засади формування базових професійних компетентностей у майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Дис. ... доктора наук : 13.00.04. Київ, 2008. 274 с.

Раков С.А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ : монографія. Харків : Факт, 2005. 360 с.

Ровенська О.Г. Проблемний підхід у викладанні вищої математики для інженерних спеціальностей. Дидактика математики: проблеми і дослідження. Міжн. збірник наукових робіт. Донецьк : Вид-во ДонТУ, 2011. Вип. 35. С. 49–52.