STAGES OF DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE IN THE PERIOD FROM THE 90S OF THE XX CENTURE TO THE 20S OF THE XXI CENTURE
PDF (Українська)

Keywords

інклюзивна освіта, інтеграційно-інклюзивні процеси, модернізація, європейська інтеграція, диференційований підхід inclusive education, integration-inclusive processes, modernization, European integration, differentiated approach

How to Cite

КОНОЗ, О. Б. (2022). STAGES OF DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE IN THE PERIOD FROM THE 90S OF THE XX CENTURE TO THE 20S OF THE XXI CENTURE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 71-80. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.11

Abstract

The article describes the stages of development of inclusive education from the 90s of the XX century to the 20s of the XXI century. The content and conceptual principles of each period are characterized and defined. This period of development of education of children with special educational needs has undergone transformational changes – from institutionalization to inclusion. In the National Report of 2016 in the period 1991–2016. three stages are distinguished. We have identified four stages: the first – 1990–2000 – prerequisites for creating inclusive education; the second – 2001–2010. – integrationinclusive processes; third – 2011–2022 – development of inclusive education (according to the organization of inclusive education in 2011); the fourth period – from 2022 – the development of inclusive education with a differentiated approach. Together with certain periods, the place and content of inclusive education in the development of the national education sector are described, the stages of development of an integrated education system are described. Inclusive education is defined as a subsystem of general education. The problems of education development against the background of sociopolitical, economic and demographic crises are briefly mentioned. The first stage – the prerequisites for the formation of inclusive education is part of the reform of the national education system and the period of its self-identification (1991–2002). The second stage, the beginning of the 2000th century, namely integration and inclusive processes, belong to the stage of state policy formation in the new methodological and socio-economic context (2003–2013) of intensive modernization of the entire education sector, transition to a more progressive state of education and all spheres of life. The third period of educational development since 2014 is marked by a comprehensive modernization of the educational and scientific sphere – the creation of a holistic education system that should change society’s attitude to education and its scientific support in view of the prospects of reforming the educational sphere, as required by European integration and globalization Art. The driving forces of progressive change were: European integration, globalization, accelerating human development on a research and innovation basis, the threat of Ukraine lagging behind in understanding the inevitability of processes, lagging behind scientific and educational spheres of development, inconsistency with the type of human progress. Regarding the development of education for people with PLO, the third stage since 2011. by 2016 recognized as the introduction of inclusive education.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.11
PDF (Українська)

References

Тарасун В. В. Основи теорії і практики логодидактики: підручник для вищих навчальних закладів, К. : «Каравела», 2017. 316 с.

Державний стандарт початкової освіти для дітей з особливими освітніми потребами (затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 607 від 21 серпня 2013 р.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови)] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с. Бібліогр.: с. 21. (До 25-річчя незалежності України).

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий(заст. голови), О. М. Топузов (заст. голови)]; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. Бібліогр.: с. 21. (До 30-річчя незалежності України). DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Konoz O. B., Integrated education of children with special educational needs in Ukraine at the beginning of the XXI century, Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka. 2021. No. 67 (05/2021), ISSN: 2450-8160. P. 20–24

Konoz O.B. Inclusive Education Development in Ukraine in the Period of Educational Reform of 1991-2000. JOSR Journal Humanities and Social Science, e-ISS: 2279-0837; 2021, Volume 26, Issue: 9. Series-2; p-ISSN: 2279-08 45. P. 06–12

Коноз О.Б. Розвиток інклюзивної освіти: особливості проведення всеукраїнських експериментів 2001–2019 рр. Науково-методичний, інформаційно-освітній журнал «Вересень», № 2(89) 2021 р. ISSN 2788-4643, МОІППО. C. 103–114. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2021.11

Коноз О. Б.Розвиток інклюзивної освіти в Україні в період із 2001 по 2020 роки. «Інноваційна педагогіка»: Видавничий дім: Гельветика. 2021. В. 37. С. 28–33.

Тимчик О., Жукова Ю. Формування інклюзивного простору в сучасному університеті: індивідуалізація та уніфікація. OD, вип. 32, вип. 1, с. 69–86, Лют. 2021. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.5

Наказ МОНУ від 1 жовтня 2010р. № 912 «Про затвердження концепції розвитку інклюзивного навчання». https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii (дата звернення 28.06.22).

Проект Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 рр. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link (дата звернення 28.06.22).

Концепція Нової української школи ухвалена колегією МОН 27.10.2016 р. https://mon.gov.ua/storage/app/media- (дата звернення 28.06.22)

Постанова КМУ від 15.08.2011 № 872 «Про порядок організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх школах». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 10.04.2019 № 530 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти». https://zakononline.com.ua/documents/ (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 10.07.2019 № 636 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах професійної(професійно-технічної) освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636 (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 10 липня 2019 р. № 635«Про затвердження порядку організації навчання у закладах вищої освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635 (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 21.08.2019 № 779 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0 (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 15 вересня 2021 року № 957 про «Порядок організаціїї начання в закладах загальної освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-Text (дата звернення 28.06.22).

Постанова КМУ від 15.12.2021 № 1321 «Про порядок організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти». https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya (дата звернення 28.06.22).