THE ROLE OF SELECTIVE EDUCATIONAL COMPONENTS IN THE FORMATION OF SOFT SKILLS OF FUTURE NEW UKRAINIAN SCHOOL TEACHERS
PDF (Українська)

Keywords

soft skills (гнучкі навички), майбутній учитель, вибіркові освітні компоненти, здобувач вищої освіти, Нова українська школа. soft skills, future teacher, selective educational components, student of higher education, New Ukrainian school.

How to Cite

ДЕНИСЕНКО, Н. Г., БОРБИЧ, Н. В., МАРЧУК, С. С., & ЧЕМЕРИС, І. В. (2023). THE ROLE OF SELECTIVE EDUCATIONAL COMPONENTS IN THE FORMATION OF SOFT SKILLS OF FUTURE NEW UKRAINIAN SCHOOL TEACHERS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (3), 42-50. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.7

Abstract

The article analyzes the subjective perception of higher education students of the role of free choice disciplines in the formation of soft skills. It was found that professional and pedagogical training obeys to the laws of social development, requires constant replenishment of the content of education with the latest materials, introduction of modern learning technologies with a high level of development of higher education in the context of trends in world education systems. The concept of soft skills, which is equated with employability skills, people skills, non-professional skills, skills for social progress, life skills, which are necessary for young people in the 21st century, is analyzed. In the course of the study, it was concluded that the vast majority of higher education students associate the formation of soft skills with the study of selective disciplines that improve analytical thinking, professional flexibility and innovation. Students also distinguish creativity, originality and proactiveness, vitality, stress resistance; formation of new ideas in order to be competitive in the modern market of educational services. A matrix of skills necessary for a modern teacher has been formed (flexibility of thinking, creativity, digital literacy, emotional intelligence, communication, self-learning and self-development). In general, it was found that selective educational disciplines of professional and practical training provide an opportunity to carry out in-depth training in specialties and specializations that determine the nature of future activities; contribute to the academic mobility of the student and his personal interests, allow the introduction of specializations within the basic specialty in order to form the competence of the applicant in accordance with the requirements of the labor market. In our opinion, further research should be directed to exploring the possibilities of the catalog of selective educational components with the involvement of practicing teachers, stakeholders and other interested persons.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.7
PDF (Українська)

References

Гагіна Н. В., Лось О. В. Розвиток гнучких умінь у контексті професійно зорієнтованого навчання іноземної мови. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. 2019. Вип. 86. С. 241–245.

Гомон О. О. Гнучкість в архітектурі навчально-виховних комплексів «дитячий садок – початкова школа». Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2013. Вип. 34. С. 427–431.

Грона Н. Гнучкі уміння (Soft Skills) у курсі вивчення методики навчання української мови: зміст, формування, детермінація. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. 2021. Вип. 2. С. 218–226.

Закон України «Про освіту». URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (дата звернення: 20.10.2022).

Красовська О., Міськова Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи у галузі мистецької освіти. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 2. С. 74–81.

Нікітіна Н. Методологічні можливості мовного портфоліо як гнучкого засобу рефлексивного навчання англійської мови. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. 2015. Вип. 1. С. 200–206.

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 12.10.2022).

Рябова З. В. Маркетингові дослідження як засіб гнучкого управління навчальною діяльністю інститутів післядипломної педагогічної освіти. Імідж сучасного педагога. 2014. № 8. С. 11–14.

Смагіна Т., Шуневич О. Умови розвитку гнучких навичок (soft skills) педагогів у процесі навчання на курсах підвищення кваліфікації. Український педагогічний журнал. 2019. № 2. С. 73–80.

Смагіна Т. М. Зміщення акцентів з hard skills на soft skills в підвищенні професійної компетентності педагогів у системі післядипломної освіти Розвиток професійної компетентності педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти регіону: збірник матеріалів конференції / за ред. О. В. Пастовенського. Житомир, 2017. С. 21–29.

Старченко С. О. Неперервна підготовка як складова фахової діяльності вчителя фізичної культури. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 4. С. 286–293.

Чжу Тін. Використання принципів та підходів гнучкої методології (Agile) при плануванні та реалізації навчального процесу. Управління розвитком складних систем. 2019. Вип. 38. С. 132–138.

Юда Л. А. Проблеми формування гнучких навичок (soft skills) у процесі викладання історії української культури у ЗВО. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Сер. : Педагогічні науки. 2021. Вип. 12. С. 81–86.