PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE BACHELORS OF NURSING IN THE PROCESS OF STUDYING THE DISCIPLINES OF OBSTETRICS AND GYNECOLOGY IN MEDICAL COLLEGES
PDF (Українська)

Keywords

бакалаври сестринської справи, фахова компетентність, медичні коледжі, педагогічні умови, професійна підготовка. bachelors of nursing, professional competence, medical colleges, pedagogical conditions, professional training.

How to Cite

ФИЛИПЮК, Д. О. (2023). PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE BACHELORS OF NURSING IN THE PROCESS OF STUDYING THE DISCIPLINES OF OBSTETRICS AND GYNECOLOGY IN MEDICAL COLLEGES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (4), 63-70. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.10

Abstract

The topicality of the research is emphasized by the need to improve the quality of medical education through the effective organization of the educational process, the introduction of advanced scientific developments into teaching practice. It is argued that the professional activity of future nurses has certain features and involves the creation of conditions for the formation of readiness for the competent performance of functional duties in various areas, in particular, in the department of obstetrics and gynecology. Determination and substantiation of the orientation of the pedagogical conditions for the formation of professional competence of future bachelors of nursing in the process of studying the disciplines of obstetrics and gynecology is identified as a topical problem in the organization of the educational process in medical colleges. The orientation of pedagogical conditions for the training of future nursing specialists in various contexts is summarized with the aim of forming: research abilities and skills of medical college students in the process of project activities; professional competence of future bachelors of nursing in the process of studying chemical and biological disciplines; professional mobility of future bachelors of nursing; basics of professionalism of future nurses in the process of professional training, etc. To study the formation of professional competence of future bachelors of nursing in the process of studying the disciplines of obstetrics and gynecology in medical colleges, the following pedagogical conditions were chosen: integration of training exercises of professional motivational and professional value content into the methodology of teaching disciplines of obstetrics and gynecology; expansion of the profound potential of obstetrics and gynecology disciplines with the aim of intensifying the professional training of future bachelors of nursing; ensuring the development of professional abilities, skills and experience of students of medical colleges in the process of solving interdisciplinary situational tasks of professional direction in the disciplines of obstetrics and gynecology; organization of students’ independent work by using the project method in professional training.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.10
PDF (Українська)

References

Бабенко, Т. П. (2015). Формування дослідницьких умінь і навичок студентів медичного коледжу у процесі проектної діяльності. (Дис. ... канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.09). Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кривий Ріг, 280 с.

Борисюк, Л. О. (2016). Формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів сестринської справи у процесі вивчення хіміко-біологічних дисциплін. (Автореф. дис. … канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04). Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький, 20.

Бойчук, А. В., Шадріна, В. С., & Хлібовська, О. І. (2021). Особливості навчального процесу на кафедрі акушерства та гінекології післядипломної освіти в контексті інтеграції до європейського освітнього простору. Медична освіта, № 3, 17–22.

Васкул Н. В., & Мізюк Р. М. (2021). Інноваційні методи навчання під час професійної підготовки студентів-медиків. Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу. Матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. Участю, присвяченої 30-річчю Незалежності України (м. Яремче, 24 вересня 2021 р.) (с. 7). Яремче.

Варава, О. Б. (2019). Формування професійної мобільності майбутніх бакалаврів сестринської справи у фаховій підготовці. (Дис. … канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04). Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький, 254.

Закусилова, Т. О. (2018). Формування основ професіоналізму майбутніх медичних сестер у процесі фахової підготовки. (Автореф. дис. … канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04). Класичний приватний університет. Запоріжжя, 20.

Кудрявцева, Т. О. (2011). Ділова бліцгра як засіб підготовки майбутніх медичних сестер до вирішення проблемних ситуацій у професійній діяльності. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. «Засоби навчальної та науково-дослідної роботи», 36. 62–68.

Лісна-Міськів, Н. Є. (2021). Праксеологічні засади підготовки майбутніх медичних сестер до професійної діяльності. (Дис. … док. філос. : 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями)). Хмельницький-Львів, 369.

Мартинюк, В. М., Маланчук, Л. М., Маланчин, І. М., & Лимар, Л. Є. (2021). Впровадження освітніх інтерактивних технологій у навчальний процес на кафедрі акушерства і гінекології. Медична освіта, № 3, 49–52.

Організація самостійної роботи студентів в умовах інтенсифікації навчання : навч. посіб. (1993). / А. М. Алексюк, А. А. Аюрзанайн, П. І. Підкасистий [та ін.]. К. : ІСДО, 336.

Сірак, І. П. (2017). Формування готовності майбутніх медичних сестер до професійної самореалізації. (Дис. … канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04). Вінниця, 296.