INTERACTION OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS WITH STAKEHOLDERS AS A SOCIAL PARTNERSHIP
PDF (Українська)

Keywords

соціальне партнерство, стейкхолдер, заклади вищої освіти, взаємодія. social partnership, stakeholder, higher educational institutions, interaction.

How to Cite

БІРЮКОВА, О. В., & СТРОГИЙ, В. П. (2023). INTERACTION OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS WITH STAKEHOLDERS AS A SOCIAL PARTNERSHIP. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (4), 93-99. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.14

Abstract

In the article the author studies some theoretical and methodological aspects of improving stakeholdership as a social partnership in education. A detailed understanding of the definition of a stakeholder for analysis of the stakeholder theory specifics has been provided. The analysis in some foreign sources determines the two main aspects of the notion: the positions of interest of representatives from external and internal environment, as well as their relationships with the organization. The author fulfilled comparative analysis of approaches to improve social partnership in relations of a higher educational institution with stakeholders; considered the main functions in organizing relations of a higher educational institution with stakeholders, as well as their identification, prioritization, and planning measures as to the relationships, monitoring the level of satisfaction with the interaction. Some basic principles of forming the system of managing the relationships in the process of interaction of stakeholders with a higher educational institution have been analyzed. Along with the methodological specifics of considering stakeholdership, the author provided the algorithm of involving stakeholders in interaction with a higher educational institution, which includes the three working processes of relationships: building, support and reorganization. A sequence of the algorithm for involving stakeholders in interaction with a higher educational institution based on the satisfaction of mutual interests has been proposed. The set of stakeholders of various social institutions and enterprises has been determined: founders, investors, suppliers, NGO’s, scientific organizations, scholars, academics, the state, competitors, mass media, public figures, parents, graduates, students, even applicants etc. It has been established that under conditions of stakeholders’ relationships with a higher educational institution the positive factor is socialization and adaptation of future specialists in their professional environment, building their career trajectory. Partnership of stakeholders with higher educational institutions allows assessing the quality of potential human resource upon the early stages of future specialists’ training.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.14
PDF (Українська)

References

Гевко І. В., Борисов В. В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», 2020. № 3. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922

Госн С. Управління взаємовідносинами зі стейкхолдерами на промисловому підприємстві: дис. ... д-ра філософії в галузі знань 07 Управління та адміністрування : спец. 073 / Госн Салім ; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». Харків, 2020. 212 с.

Любарець В. В., Бірюкова О. В. Проблематика підготовки майбутніх фахівців ресторанного господарства в Україні. The 2nd International scientific and practical conference «Modern scientific research: achievements, innovations and development prospects» (August 1–3, 2021) MDPC Publishing, Berlin, Germany. 2021. С. 253–256.

Любима А., Лупа А., Любарець В. Актуальність співпраці стейкхолдерів з закладами вищої освіти. Collection of Scientific Papers «ΛΌГOΣ», (August 12, 2022; Zurich, Switzerland), 2022. С. 151–152. URL: https://doi.org/10.36074/ logos-12.08.2022.46

Ляпунова В. А., Жейнова С. С. Вплив соціального партнерства зі стейкхолдерами на якість професій- ної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти? Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2021. Вип. 75. Т. 2. С. 122–127.

Нечітайло І., Борюшкіна О., Назаркін П. Стейкголдер-менеджмент як інструмент соціального партнерства у сфері вищої освіти. Науково-теоретичний альманах Грані, (2022). 25(2). С. 72–81. URL: https://doi.org/10.15421/172226

Соціальне партнерство в освіті: ключові маркери аналізу / Е. В. Астахова, Е. В. Батаєва, к. Г. Михайльова, І. С. Нечитайло ; Нар. укр. акад. Харьків : Вид-во НУА, 2019. 84 с.

Freeman E., Mcvea J. Astakeholderapproachtostrategic management. Electronic journal. 2001. № 1. p. 89–207.

Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston, 1984. 275 p.

Kochan A., Rubinstein A. Toward a stakeholder theory of the firm: The Saturn partnership. Organization Science. 2000. № 11. p. 367–386.

Porter M.E., Kramer M. R. Creating Shared Value. Harvard Business Review. 2011.