THE PECULIARITIES OF PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF CHILDREN WITH SPECIAL ЕDUCATIONAL NEEDS IN TERMS OF INCLUSIVE EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

діти з особливими освітніми потребами; психологічний супровід; комплексна робота команди фахівців; організація освітнього процесу; напрями психологічного супроводу; психологічна діагностика; методи діагностики; психологічна корекція; умови проведення корекційної роботи; методи корекційної роботи; психологічне консультування; форми консультативно-просвітницької роботи; психологічна реабілітація; психологічна підтримка children with special educational needs; psychological support; integrated work of a team of specialists; organisation of the educational process; areas of psychological support; psychological diagnostics; diagnostic methods; psychological correction; conditions for conducting correctional work; methods of correctional work; psychological counselling; forms of counselling and educational work; psychological rehabilitation; psychological support

How to Cite

ЗОБЕНЬКО, Н. А., & ЗОРОЧКІНА, Т. С. (2023). THE PECULIARITIES OF PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF CHILDREN WITH SPECIAL ЕDUCATIONAL NEEDS IN TERMS OF INCLUSIVE EDUCATION. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 28-34. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.5

Abstract

The article substantiates the peculiarities of providing psychological support to students with special educational needs in general secondary education institutions. It is analysed that inclusive education of children with special educational needs is a technologically complex process that requires a comprehensive work of a team of specialists, including the work of a practical psychologist of an educational institution, whose field of activity is extremely wide. The main areas of work of a practical psychologist who provides support for inclusive education are outlined: psychological diagnostics, correction, counselling, rehabilitation, and support. It is emphasised that psychological support for children with special educational needs contributes to the high efficiency of learning, ensures its variability, and allows taking into account the age and individual characteristics of students. It is noted that the implementation of psychological support for children with special educational needs and taking into account the psychological aspects of their development, maintaining a favourable atmosphere in children’s and teaching staff, determining by a psychologist the real prospects for personal growth and unlocking the potential of each student - all this and much more in a harmonious combination affect the effectiveness of the educational process, the implementation of a personality-oriented model of education, the implementation of the principle of child-centredness.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.5
PDF (Українська)

References

Колупаєва А. А. Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку у загальноосвітні навчальні заклади: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2007. 458 с.

Прохоренко Л.І., Бабяк О.О., Баташева Н.І. Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами: стратегія реалізації. Вісник НАПН України. 2020. 2(1). С. 1–6.

Гречко Л. М. Психологічний супровід дітей з вадами психофізіологічного розвитку в загальноосвітній школі. Серія педагогічна: Вип.6. Кам’янець – Подільський: Кам’янець – Подільський державний університет, 2006. С. 247–250.

Бітянова М. Р. Психолог у школі: зміст діяльності і технології. Київ: Главник, 2007. 160 с.

Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 26.07.2012 року № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивногонавчання». URL: http://document.ua/pro-organizaciyupsihologichnogo-i-socialnogo-suprovodu-v-um-doc106554.html (дата звернення: 17.06.2023).

Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти : Наказ МОН України від 08 червн. 2018 р. № 609. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-prokomandupsihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladizagalnoyi-serednoyita-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 17.06.2023).

Луценко І. В. Організація та нормативно-правові аспекти діяльності різнопрофільних фахівців у інклюзивному навчальному закладі. Особлива дитина: навчання і виховання, 2015. № 2 (74). С. 35–45.

Психологічний супровід інклюзивної освіти : метод. рек. / ред. А. Г. Обухівська. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с.

Швед М. Основи інклюзивної освіти: підручник. Львів: Український католицький університет, 2015. 360 с.

Інклюзивне навчання: організаційне, змістове та методичне забезпечення: навчально-методичний посібник/кол.авторів; за заг. ред. С. П. Миронової. Кам’янець-Подільський: Кам’янець- Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. 236 с.

Обухівська А. Психологу про дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Київ: Редакція загальнопед. газет, 2012. 128 с.

Матвєєва О. Напрями психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти. ROČENKA UKRAJINSKO-SLOVENSKÁ. Zborník vedeckých prác, 2020. Р. 71–80.

Колупаєва А. А. Організаційно-педагогічні умови інтегрування дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітній простір. Дефектологія, № 4, 2003. С. 19–23.

Рачова Н. Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами. Дефектолог. №10, 2009. С. 4–8.

Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр : постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 // Кабінет Міністрів України: [сайт]. Київ, 2017. URL: http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF (дата звернення: 17.06.2023).

Колупаєва А. А. Засадничі понятійно-термінологічні визначення інклюзивної освіти. Дефектологія, №2, 2009. С. 3–8.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ: «Самміт-Книга», 2009. 272 с.