FUTURE TEACHERS’ SOFT SKILLS AND THEIR PLACE IN ENSURING THE EFFECTIVENESS OF LEARNING IN THE CONDITIONS OF EMERGENCIES
PDF (Українська)

Keywords

освіта, організація, учитель, стрес, стресостійкість, методи, шляхи education, organization, teacher, stress, stress resistance, methods, ways

How to Cite

БАШКІР, О. І., БОЧАРОВА, М. П., СИДОРЕНКО , Н. В., & ТАРАСЕНКО, О. М. (2023). FUTURE TEACHERS’ SOFT SKILLS AND THEIR PLACE IN ENSURING THE EFFECTIVENESS OF LEARNING IN THE CONDITIONS OF EMERGENCIES . ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 116-121. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.17

Abstract

The requirements for education that were first due to the pandemic and then by martial law in Ukraine, have set educational institutions the task of implementing the learning process initially online and then in a blended format. Online learning has become a challenge for the teaching community in organizing the interaction of participants in the educational process as a whole. Leaving the comfort zone of a practicing teacher, who wasn’t prepared for online interaction, nor by educational institutions nor by the Institutes for Professional Development, led to stress among educators, active selfstudy without the fear of being in a confined space due to the possibility of getting ill. Martial law only escalated the stress situation of Ukrainian teachers, because, despite the need to work in a blended format, teachers had to motivate and support learners and their parents, putting aside their own fear for their lives and the lives of their families and friends. It is only the development of flexible skills, or so-called soft skills, that allows every person, and teachers in particular, to overcome stress, remain calm, critically assess situations, and be stress-resistant. The article defines that developed teachers’ soft skills advance teachers’ stress resistance ensuring during the organization of the educational process in the conditions of emergencies. Among the various soft skills (communication skills, leadership skills, the ability to appreciate diversity and demonstrate tolerance and moderation to various forms of selfrepresentation of children and inclusion), the essence of flexible skills of emotional intelligence, emotional self-regulation, self-reflection, and resilience are revealed. The authors specify ways to increase teachers’ stress resistance: relaxation (auto training, meditation, laughter therapy, color therapy, aromatherapy, yoga, creative attempts at self-expression), recreation (physical education, breathing exercises), catharsis (communication with loved ones, pets, acquiring art hobby). The methods of increasing stress resistance are identified, namely: socio-psychological resources, psychological education and psychological culture of the individual, personal resources, information and instrumental resources, material resources, nature, and ways of overcoming stressful situations.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.17
PDF (Українська)

References

Башкір О.І. Формування soft skills засобами активних та інтерактивних методів рефлексії. Перспективи та інновації науки. Серія: «Педагогіка». 2022. № 1(6). С. 26–33. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-1(6)-26-33

Головань М.С. Аналіз тенденцій розвитку вищої освіти в умовах глобалізації, інтеграції та інформатизації суспільства. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: педагогіка і психологія : збірник статей. Ялта : РВВ КГУ, 2011. Вип. 31. Ч. 1. С. 203–211.

Журавльова М., Шпак М. Саморегуляція в структурі емоційного інтелекту молодших школярів. Педагогічний процес: теорія і практика. Серія: Психологія. 2016. № 3(54). С. 52–57.

Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція) : Практичний посібник. / авт. кол.: В.Г. Панок, І.В. Марухина, В.В. Рибалка, В.М. Горленко, Д.Д. Романовська, В.В. Предко, С.К. Шандрук, М.В. Саврасов, Н.В. Сосновенко; за наук. ред. В. Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, 2022. 192с. URL: https://lib.iitta.gov.

ua/733538/1/Nauk_metod_osnovy_psykhol_suprovodu_diialnosti_vchytelia_v_umovakh_reform_osvity_%28diahnostyka_korektsiia%29.pdf

Носовець Н., Пискун О., Рекун О. Теоретичне дослідження поняття «self skills» учителя. Тенденції розвитку вищої освіти та педагогічної науки: СЕРІЯ: Педагогічні науки. 2021. Вісник №14-15 (170-171). DOI: 10.5281/zenodo.5938997

Положення про формування soft skills в учасників освітнього процесу Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. 2021. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Piojenn/Formuvanya_soft_skills.pdf

Пометун О.І. М’які навички вчителя для міцної школи. Стан освітнього процесу в умовах викликів сьогодення : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Дніпро, 12 лютого 2021 р). Дніпро : Міжнародний гуманітарний дослідницький центр, 2021. С. 148–150.

Харченко В.Є. Соціально-психологічні особливості стресостійкості особистості. Актуальні проблеми психології. 2015. URL: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2009_20_2/sb20_ch2_54.pdf

Krapivnyk G., Tuchyna N., Bashkir O., Borysov V., Gonchar O., Plakhtyeyeva V. Modelling the Process of Reflection with Pre-Service Student Teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. №13(3). Р.116-133. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/443

«Soft skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. Rocznik Polsko-Ukraiński 2018, t. XX, s. 175–185. URL: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/5918/14_Biljakowska_Rocznik_20.pdf