ANALYSIS OF APPROACHES OF UKRAINIAN AND BALTIC SCIENTISTS TO THE DEFINITION OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THEIR ROLE IN THE DEVELOPMENT OF MODERN EDUCATIONAL SPACE
PDF (Українська)

Keywords

вища освіта
заклад вищої освіти
країни Балтії
освітній простір
Україна Baltic countries
educational space
higher education
higher education institution
Ukraine

How to Cite

ВІРОТЧЕНКО, С. А. (2024). ANALYSIS OF APPROACHES OF UKRAINIAN AND BALTIC SCIENTISTS TO THE DEFINITION OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THEIR ROLE IN THE DEVELOPMENT OF MODERN EDUCATIONAL SPACE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 59-64. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.9

Abstract

The article examines the concept of «higher education institution» in the context of the educational space of Ukraine and the Baltic countries through the analysis of regulatory documents, reference literature, and scientific-pedagogical sources. Ukrainian higher education institutions are considered as institutions with legal status of private or stat organizations and operate on the basis of issued licenses for educational activities at certain levels of higher education. They carry out scientific, scientific-technical, innovative, and methodological activities, ensure the organization of the educational process and the acquisition of higher education and postgraduate education by individuals. The author of the article analyzes the views of various scholars and researchers on the organizational and economic principles of innovative development of the higher education institution system in Ukraine. Higher education institutions are defined as institutions that provide educational services through direct communication with learners. The role of higher education institutions in the development of the national economy, their importance as subjects of economic activity and centers of innovation and scientific research is also indicated. In Lithuania, Latvia, and Estonia, higher education institutions are also considered as educational and scientific institutions that prepare specialists and conduct scientific research. Such understanding of higher education institutions is supported by both researchers and regulatory documents in these countries. The article compares the understanding and functioning of higher education institutions in Ukraine and the Baltic countries, indicating common features and differences. It thoroughly examines various approaches to defining higher education institutions in these countries and their role in society, economy, and scientific sphere. It is found that all the four countries, Ukraine, Lithuania, Latvia, and Estonia, define higher education institutions as important elements of the national education and innovation system. However, they may differ in the ways of implementing this mission and the degree of participation in the economic and scientific development of the country.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.9
PDF (Українська)

References

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення: 28.09.2018. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4_%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8

Карзун І. Г. Організаційно-економічні засади інноваційного розвитку системи закладів вищої освіти в Україні : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.03. Кіровогр. нац. техн. ун-т. Кропивницький, 2016. 20 с.

Музиченко А. С. Проблеми та перспективи державного регулювання ринку фахівців з вищою освітою. Вісник Чернівецького торговельного економічного інституту. Чернівці : ЧТЕІ КНТЕУ, 2010. Вип. 4(40). Економічні науки. С. 171–177.

Прокопенко І. Ф., Мельникова О. В. Вища освіта як чинник економічного зростання України: сучасний стан та перспективи розвитку. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Економіка. Харків, 2017. Вип. 17. С. 5–14.

Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні: монографія / А. Ф. Павленко, Л. Л. Антонюк, Н. В. Василькова, Д. О. Ільницький та ін.; за заг. ред. д. е. н., проф. А. Ф. Павленка та д. е.н., проф. Л. Л. Антонюк. К.: КНЕУ, 2014. 350 с.

Совгіра С. Характеристика освітнього середовища закладів вищої освіти в контексті середовищного підходу. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи: матеріали третьої Міжнародної науково-практичної конференції, м. Умань, 16–17 лютого 2018 року. Folia Comeniana: Вісник Польсько-української науково-дослідницької лабораторії психодидактики імені Я. А. Коменського / гол. ред. Осадченко І. І. Умань :

ВПЦ «Візаві»., 2018. С. 33–36.

Augstākās izglītības sistēma latvijā. 2020. https://www.aika.lv/wp-content/uploads/2020/04/Augstakas-izglitibassistema-Latvija.pdf

Berlins A., Cunska Z., Hollers M. J., Japiņa G., Kinga R. M., Krūmiņš J., Žuete S. Starpdisciplinaritātesociālajās zinātnēs: vai tā sniedz atbildes uz mūsdienu izaicinājumiem augstākajā izglītībā un pētniecībā? 2012. URL:https://www.apgads.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/apgads/PDF/Book_Starpdisciplinaritate_2012-gala.

pdf#page=35

Laisvoji Enciklopedija. URL: https://lt.wikipedia.org/wiki/Auk%C5%A1toji_mokykla

Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymas. 2000. URL: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.97866

Martinaitis Z., Arregui-Pabollet E., Stanionyte L., Higher Education for Smart Specialisation in Lithuania, EUR30253 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2020, ISBN 978-92-76-19454-5 ; doi:10.2760/136769,JRC120527.

Rampāne I., Ranka, S. Brīvpieejas informācija augstākās izglītības pārmaiņu laikā. 2012. URL: https://dom.lndb.lv/data/obj/file/163875.pdf

Vikiteka. URL: https://www.wiki-data.lt-lt.nina.az/Auk%C5%A1toji_mokykla.html

Vikipeedia. Vaba entsüklopeedia. URL: https://et.wikipedia.org/wiki/K%C3%B5rgkool