PREPARATION OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS FOR THE IMPLEMENTATION OF STEM EDUCATION IN THE SCHOOL COURSE OF ECONOMIC AND SOCIAL GEOGRAPHY OF UKRAINE
PDF (Українська)

Keywords

учитель географії, професійний розвиток, стандарт, STEM-освіта, STEM-технології geography teacher, professional development, standard, STEM education, STEM technologies

How to Cite

ТКАЧУК, Н. М. (2021). PREPARATION OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS FOR THE IMPLEMENTATION OF STEM EDUCATION IN THE SCHOOL COURSE OF ECONOMIC AND SOCIAL GEOGRAPHY OF UKRAINE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 2(3), 202-207. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.30

Abstract

The importance of the STEM approach in the training of future geography teachers in higher education institutions is considered in the article. It is stated that the school course of economic and social geography has a high potential for application in the context of STEM education due to the integrativity, interdisciplinary and penetration into different fields of knowledge. All that highlights and deepens the relevance of qualitative student training, leads to a review of the content and methods of teaching in the context of STEM. It is emphasized that it is important to extrapolate the learning outcomes of higher pedagogical education student to future professional activity in the New Ukrainian School. It is necessary to provide the opportunity to master modern technologies, methods of teaching natural and social sciences through technology and focus on STEM approach. To solve this problem, the author of the article analyzes the legal framework, educational and methodological documents that regulate the organization of the educational process on the basis of STEM approach. Some directions of preparation of future geography teachers for introduction of STEM technologies, according to potential of a school course of economic and social geography are considered. The importance of taking into account the positions of the State Standard of Complete General Secondary Education in the training of geography teachers in the context of STEM is determined. A model of preparation of geography teachers for the implementation of STEM within the educational and professional program of a higher education institution is proposed. The importance of the practical component of the educational process is indicated. It is focused on the need to revise and improve educational and professional training programs for geography teachers based on the experience of institutions of higher pedagogical education, the results of international monitoring studies on science literacy of students at national schools. It is concluded that the formation of the readiness of future geography teachers to implement the STEM approach requires further development of appropriate educational and methodological support and modernization of the content of educational process in the system of higher pedagogical education.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.30
PDF (Українська)

References

Барна О., Балик Н., Шмигер Г. Підходи до підготовки майбутніх педагогів до впровадження STEM-освіти. STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 9–10 листопада 2017 року, м. Київ. Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. 160 с. С. 18–22.

Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://www.kmu.gov.ua/ (дата звернення: 25.07.2021).

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році. URL: https://mon.gov.ua/ua (дата звернення: 25.07.2021).

Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go (дата звернення: 26.07.2021).

Концепція навчання географії України в основній та старшій школі / за заг. ред. д-ра пед. наук О. М. Топузова та канд. пед. наук О. Ф. Надтоки. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 56 с.

Лунячек В., Борисенко К. Компетентнісна модель майбутнього вчителя географії як інструмент професійної підготовки в класичному університеті. Нова педагогічна думка. 2018. № 3(95). С. 99–109.

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 / кол. авт.: М. Мазорчук (осн. автор), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін.; Український центр оцінювання якості освіти. Київ: УЦОЯО, 2019. 439 с. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads (дата звернення: 25.07.2021).

Надтока О. Ф. Реалізація аспектів економічної та STEM-освіти у підручниках географії України. иURL: http://ipvid.org.ua/upload/iblock. (дата звернення: 22.07.2021).

Потапова Н. (2019) Особливості забезпечення геймізації в освітньому процесі вищих педагогічних навчальних закладів. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27902 (дата звернення: 22.07.2021).