AESHTETIC EDUCATION OF STUDENT YOUTH THROUGH THE CONCERT ACTIVITIES
PDF (Українська)

Keywords

естетичне виховання, студентська молодь, музикант -виконавець, концертна діяльність, музична майстерність aesthetic education, student youth, musician-performer, concert activity, musical skill

How to Cite

РОКОШ, В. Й., П’ЯВКА, К. М., & П’ЯВКА, І. М. (2021). AESHTETIC EDUCATION OF STUDENT YOUTH THROUGH THE CONCERT ACTIVITIES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 84-90. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.2.13

Abstract

This article deals with the material on the aesthetic education of today's student youth through concert activities - music and art. The article highlights the specifics of musicians' concert activities as an indicator of their performing skills. Aspects of performing skills of musicians, its structure are considered. The realization of the educational potential of music art as a means of aesthetic education of students of higher education institutions, pedagogical profile in particular, has rarely been the subject of special research. Thus, the question of aesthetic development of future teachers by means of musical art corresponds to the priority areas of development of the domestic system of higher education. However, in the process of solving this problem there are a number of significant contradictions between: recognition of personal and social value of concert activities designed to ensure aesthetic, spiritual, moral, intellectual, emotional, development of future teachers and insufficient involvement of aesthetic potential of such activities in education; powerful ideological and educational potential of musical art and efforts of pseudo-cultural and inhumane artistic products in the media, which cause the loss of public values of student youth; the urgent objective need of society in the education of the aesthetic worldview of student youth by means of musical art and insufficient scientific and methodological development of this problem in the modern system of higher pedagogical education. The article states that in the system of higher pedagogical education attention to the aesthetic education of future professionals, consideration of specific ways and means of aesthetic education during the educational process should be considerable paid. It is the key to active development of spiritual and aesthetic values of youth. Important tasks of aesthetic education of student youth are the formation of aesthetic concepts, views and beliefs; creative abilities, aesthetic motives; needs of artistic self-development; artistic and aesthetic tastes, feelings, reactions; worthy of the aesthetic ideal and the ability to see the beauty of creativity; skills and abilities to create beautiful things in life.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.2.13
PDF (Українська)

References

Баранецька Ю. Виховання культури дозвілля студентської молоді засобами музичного мистецтва : методичний посібник. Хмельницький : Центр мистецтва і дизайну. ХГПА, 2016. 108 с.

Баранецька Ю. Виховання у студентів вищих педагогічних навчальних закладах культури дозвілля засобами музичного мистецтва. URL: https://www.vspu.edu.ua/science/dis/des_13_3.pdf (дата звернення: 09.03.2021)

Баранецька Ю. Виховний потенціал музичного мистецтва як об’єкт науково-педагогічної рефлексії. Актуальні питання мистецької педагогіки. Хмельницький, 2016. С. 4–8.

Безкоровайна О.В. Виховання культури особистісного самоствердження в ранньому юнацькому віці : монографія. Рівне : РДГУ, 2009. 470 с.

Білоус В.П. Психологічні аспекти формування виконавської художньої майстерності : автореф. дис… канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2005. 48–86 с.

Давидов М.А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста) : підручник. Київ : Музична Україна, 2004. 290 с.

Жигінас Т.В. Концертно-освітня діяльність у творчості видатних митців. Наукові записки. Збірник наукових статей 2006. С. 59–66.

Жигінас Т.В. Концертно-освітня діяльність як об’єкт педагогічної проблематики. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2007. С. 115–118.

Жигінас Т.В. Критерії та рівні готовності до концертно-освітнього процесу у практичній підготовці майбутнього учителя музики. Науковий часопис Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. Теорія і методика мистецької освіти. 2007. С. 69–73.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014р. № 1556-VII/ Дата оновлення: 28.09.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/811-2020-%D0%BF#T (дата звернення: 10.03.2021)

Степанов О.М. Основи психології та педагогіки. URL: https://subject.com.ua/psychology/psyho_pedagog/118.html (дата звернення: 09.03.2021).

Hammel A.M., Gerrity K.W. (2012). The Effect of Instruction on Teacher Perceptions of Competence When Including Students With Special Needs in Music Classroom. Update: Applicions of Research in Music Education, 31 (1) 6. URL: https://doi.org/10.1177/8755123312457882 (Last accessed: 24.03.2021).

Isbell D. (2008). XMA Header Image Musicians and Teachers: The Socialization and Occupational Identity of Preservice Music Teachers.