PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE EDUCATORS IN CONDITIONS OF PEDAGOGICAL COLLEGES
PDF (Українська)

Keywords

професійна компетентність, педагогічні умови, майбутні вихователі закладів дошкільної освіти, теоретична та практична підготовка, якість освіти, заклад фахової передвищої освіти, педагогічний коледж. professional competence, pedagogical conditions, future educators of preschool educational institutions, theoretical and practical training, quality of education, institution of professional higher education, pedagogical college.

How to Cite

НАЙДА, Р. Г. (2022). PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE EDUCATORS IN CONDITIONS OF PEDAGOGICAL COLLEGES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 201-207. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.28

Abstract

The article defines and substantiates the pedagogical conditions of the formation of professional competence of future educators of preschool institutions as a complex of activities in the pedagogical process. The scientific researches concerning the categorical apparatus of the research were analyzed, the professionally oriented interpretation of the concept of pedagogical conditions were highlighted; we found out that scientists identify different types of pedagogical conditions that ensure the functioning and effective development of the pedagogical system, among which the most common organizational and pedagogical, psychological, pedagogical and didactic conditions. The author’s vision of the key concepts of the outlined topic (pedagogical conditions, activities of the pedagogical process, professional competence, professional training, quality of education) is presented; the conditions which should be considered at formation of the competent expert were defined. A questionnaire was developed and a monitoring survey was conducted on the quality of teaching and learning as conditions for the successful formation of a competent specialist; the analysis of the received results of the survey were presented. According to the results of the survey, it is established that the priority in professional training is the practical orientation of the educational process. It was ascertained that in the scientific pedagogical works of scientists, insufficient attention was paid to the consideration of the issue of the peculiarities of professional training in the conditions of professional higher education, which provides for the further development of empirical research methods and scientific analysis of the results obtained.The narratives of effective theoretical and practical training of applicants for the specialty of preschool education were determined. Were proved the constructiveness of measures aimed at the implementation of pedagogical conditions – active forms, methods and innovative teaching aids; organization of practical training as the basis for the formation of a competent specialist; extracurricular work, participation in social programs, cluster-based clubs.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.28
PDF (Українська)

References

Академічний тлумачний словник української мови. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://sum.in.ua/s

Брежнєва О., Щербакова К. Підготовка майбутніх вихователів до формування пізнавальної активності у дітей старшого дошкільного віку : навч. посіб. для студ. спец. «Дошкільна освіта» (на основі кредитно-трансферної системи організації навчального процесу). Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. 199 с.

Dovbenko S., Naida R., Beschastnyy V., Bezverkhnia H., Tsybulska V. Problem of Resistance to the Introduction of Distance Learning Models of Training in the Vocational Training of Educators. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research Vol. 19, No. 2, pp. 1–12, February 2020.

Дошкільна освіта. Словник-довідник / Упор. К. Л. Крутій, О. О. Фунтікова. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2014. 324 с.

Дмитренко A. Обґрунтування педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Traektoriâ Nauki, 6 (12), 2020: 3012–3025.

Закон України Про фахову передвищу освіту № 2745-VIII від 06.06.2019. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text

Залізняк А. М. Підготовка майбутніх вихователів до роботи з батьками з морального виховання дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Ін-т вищ. освіти АПН України. К., 2009. 20 с.

Лесіна Т. М. Dominants of Vocational Training of Future Teachers of Preschool Educational Institutions in the Context of the Idea of the European Identity (Домінанти професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в контексті ідеї європейської ідентичності). Journal of Danubian Studies and Research. Vol. 7. № 2 (2017). Editura Universitara Danubius. Romania, Galati, 2017. С. 30–35.

Литвин А., & Мацейко О. (2013). Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти, 2013, 4: 43–63.

Стандарт фахової передвищої освіти освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр» галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 012 Дошкільна освіта. Наказ Міністерства освіти і науки України 13.07.2021 р. № 806. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/fahova-peredvisha-osvita/sektor-fahovoyiperedvishoyi- osviti/zatverdzheni-standarti

Telichko T. Organization and analisis of results of research and experimental work on formation of professional competence of future educatiors of educators. Pedagogy and Education Management Review (PEMR). 2020. Issue 2: 117–123.