RESULTS OF ASCERTAINING EXPERIMENT ON THE DEVELOPMENT OF ASSERTIVENESS OF PUPILS OF SENIOR CLASSES
PDF (Українська)

Keywords

асертивність, розвиток асертивності, учень старших класів, констатувальний експеримент, соціальна адаптація, рівень сформованості асертивності учнів. assertiveness, development of assertiveness, senior school pupil, ascertaining experiment, social adaptation, level of assertiveness formation of pupils.

How to Cite

НЕЧЕРДА, В. Б. (2023). RESULTS OF ASCERTAINING EXPERIMENT ON THE DEVELOPMENT OF ASSERTIVENESS OF PUPILS OF SENIOR CLASSES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 107-113. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.15

Abstract

The proposed research determined that the development of assertiveness of pupils is one of the priority tasks of a modern institution of general secondary education. The author emphasized that the issue of assertiveness development needs a new understanding in view of the conditions of martial law, the prevalence of bullying, pressure and manipulation in the modern world, and the strict requirements of the modern labor market. The focus of the researcher's attention is the reflection of modern domestic and foreign psychological and pedagogical sources on the problem of assertiveness development and the purpose, methods, tasks and results of the ascertaining experiment. The paper states that the level of assertiveness development of senior school pupils was determined using a questionnaire (methodology "Assessment of the level of formation of skills of a successful personality") conducted on the Google Forms resource. The study covered 308 senior school pupils from 6 regions of Ukraine – Kyiv, Sumy, Cherkasy, Kharkiv, Dnipropetrovsk and Ternopil regions and the city of Kyiv. The article highlights and analyzes the results of the survey, according to it 44,3% of sеnior school pupils have a low level of assertiveness development, 40,1% of pupils have an average level, and 15,6% have a high level. According to the obtained empirical data, the problem areas in the development of assertiveness of high school students are outlined and the main positions of the methodology of assertiveness development in institutions of general secondary education are substantiated, namely: targeting the formation of leadership qualities and organizational abilities of pupils, the education of their self-confidence, purposefulness, responsibility and perseverance, increasing pupils' motivation for dignified and reasoned protection of their rights and positive self-realization, encouraging pupils to show assertive behavior as the best option for constructive social relations. The author also clarified the content of the basic concept of the research "assertiveness of a senior school pupil".

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.15
PDF (Українська)

References

Іванова Ю. М., Селюкова Т. В. Особливості життєстійкості та самовідношення в осіб з різним рівнем прояву асертивної поведінки. Бочаровські читання. Харків, 2018. С. 135–138.

Мойсеєнко В. В. Структурно-функціональні складові асертивності як механізму вибору стратегії статусної поведінки. Психологія та соціальна робота. 2019. Вип. 2 (50). С. 139–150.

Оверчук В., Дерев’янченко О. Асертивність особистості як предмет психологічного аналізу. Тенденції та перспективи розвитку психології та соціальної роботи в сучасному суспільстві: Збірник матеріалів міжнародної наук.-практ. інтернет-конф. Одеса: ОНУ, 2020. С. 129–132.

Сколота Е. В. Формування асертивної поведінки в юнацькому віці. Габітус. 2020. Вип 14. С. 212–216.

Царук О. І., Шаюк А. В. Дослідження асертивності особистості юнацького віку. Актуальні проблеми особистісного зростання: Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної інтернет- конференції. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2021. С. 46–49.

Чулкова К. О. Аналіз досліджень проблеми асертивної поведінки особистості. Психологічний часопис. 2018. № 1 (11). С. 38–45.

Шинкар М. І. Проблема асертивності в сучасному суспільстві. Вісник Національного університету оборони України. 2020. № 1 (54). С. 210–214.

Carstensen B., Klusmann U. Assertiveness and adaptation: Prospective teachers’ social competence development and its significance for occupational well-being. British Journal of Educational Psychology. 2021. № 91. Р. 500–526.

Kamela I. Czego uczą dzieci asertywność. Dialogi. Miesięcznik Pedagogiczny. 2018. № 8 (225). S. 18–19.

Shiratori M., Kojima M. Factor structure and psychometric properties of the stressor scale in inclusive education in nursery school teachers of children with special needs in Japan: The relationship between assertiveness and stress. Frontiers in Education. 2022. № 7. doi: 10.3389/feduc.2022.761679

Zubrzycka-Maciąg T. Rola rodziców w rozwijaniu poczucia podmiotowości dzieci. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze. 2020. № 1. S. 70–80.