PRINCIPLES AND MECHANISMS OF INTERACTION OF HIGHER EDUCATION AND EMPLOYERS IN THE CONTEXT OF ADAPTATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN ACCORDANCE WITH THE REQUIREMENTS OF THE LABOR MARKET: NATIONAL AND FOREIGN EXPERIENCE
PDF (Українська)

Keywords

заклади вищої освіти, механізми взаємодії, освітні програми, роботодавці, ринок праці. higher education institutions, interaction mechanisms, educational programs, employers, labor market.

How to Cite

СКИБА, Ю. А. (2023). PRINCIPLES AND MECHANISMS OF INTERACTION OF HIGHER EDUCATION AND EMPLOYERS IN THE CONTEXT OF ADAPTATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN ACCORDANCE WITH THE REQUIREMENTS OF THE LABOR MARKET: NATIONAL AND FOREIGN EXPERIENCE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 114-120. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.16

Abstract

The article examines the experience of national and foreign higher education institutions regarding the principles and mechanisms of interaction with employers in order to adapt educational programs to the needs of the labor market. It was established that the most common mechanisms of interaction of both national and foreign higher education institutions with employers are: cooperation with the development of educational programs; involvement of practitioners in teaching activities; organization of practical training on the basis of partner enterprises. Prospective mechanisms of interaction between national higher education institutions and employers have been identified: joint teams and development of project proposals to solve problems and implement innovations at a specific enterprise; commercialization of knowledge created by research scientists; organizing the creation and use of educational crowdsourcing platforms and conducting informal exchanges of knowledge and skills. The application of the above-mentioned mechanisms will contribute to the adaptation of educational programs and the formation of skills and competencies that meet the requirements of the labor market. The principles of interaction of higher education institutions and employers have been established: participation and partnership; objectivity/ impartiality; integrity; transparency; responsibility and accountability; tolerance; effectiveness and expediency of the problems, priorities and goals of effective interaction of the higher education institution and employers, which increase the effectiveness of communication and the quality of higher education.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.16
PDF (Українська)

References

Андрощук І.В., Андрощук І. П. Співпраця закладів вищої освіти із стейкхолдерами як умова підвищення ефективності підготовки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. Вип. 29 (2) С. 215-226. URL: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-29 (дата звернення: 10.07.2023).

Васиньова Н. Стейкхолдерський підхід як умова стратегічного розвитку університету. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 57. Т. 1. С. 250-254. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/57_2022/part_1/36. pdf (дата звернення: 06.08.2023).

Гевко І. В., Борисов В. В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницькогою Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. № 3. С. 57-63. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922/4185 (дата звернення: 01.08.2023).

Ільїч Л. Взаємодія ринків праці та освіти: сутність характерні риси та модель функціонування. Економіка та держава. 2017. № 4. С. 69-74. URL: http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=3744&i=13 (дата звернення: 04.09.2023).

Місцевий економічний розвиток і місцева демократія: діалоги зі стейкголдерами: Путівник для лідерів громад: упор. С. Панцир. К.: Юстон, 2020. 128 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21040 (дата звернення: 12.09.2023).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. Київ, 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 18.08.2023).

Bathelt H., Kogler D. F. and Munro A. K.A (2010). A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development. Technovation. 30(9-10), P. 519-532. 10.1016/j.technovation.2010.04.003 (дата звернення: 17.06.2023).

Bidabadi, N., Nasrisfahani, A., Hollahi, A. and Khalili, R. Effective teaching methods in higher education: requirements and barriers. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2016. 4(4).

Bramwell, A. and Wolfe, D. A. Universities and regional economic development: the entrepreneurial University of Waterloo. Research Policy. 2008. 37(8). P. 1175-1187. 10.1016/j.respol.2008.04.016

Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. 2015 P. 42-44 URL: URL:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656

Staiculescu C., Lacatus M.-L., Livinti R. Employers expectations and requirements. Case study: Employers of Schools of Economics and Business Graduates in Romania. Proceedings of the 15th International Conference on Business Excellence. 2021. P. 185-195. DOI: 10.2478/picbe-2021-0018.

Yordanova D. University-industry cooperation for encouragement of graduating employability – methodology for evaluation. 2018. Vol. 12. P. 1048-1058 URL: https://sciendo.com/article/10.2478/picbe-2018-0094?intcmp=trendmd