ORGANIZATION OF EXTRA-CLASS WORK ON UKRAINIAN LITERATURE IN SECONDARY SCHOOL IN CONDITIONS OF DISTANCE EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

НУШ, українська література, позакласна робота, дистанційне навчання, інтермедіальність The New Ukrainian School Сoncept Plan, Ukrainian literature, extracurricular work, distance learning, intermediality

How to Cite

ЯЧМЕНИК, М. М. (2024). ORGANIZATION OF EXTRA-CLASS WORK ON UKRAINIAN LITERATURE IN SECONDARY SCHOOL IN CONDITIONS OF DISTANCE EDUCATION. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 109-115. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.1.17

Abstract

This article aims to explore the different types and forms of organizing extracurricular activities focused on Ukrainian literature in the context of distance learning. It discusses the concept of extracurricular work on Ukrainian literature based on both traditional and modern literary studies. Additionally, it provides a list of online platforms suitable for remote extracurricular activities on Ukrainian literature in individual, group, and mass formats. The article also delves into how AI can be utilized in extracurricular activities focused on Ukrainian literature to motivate students and enhance their reading skills through intermediality. In our study, we interviewed Ukrainian language and literature teachers in the Sumy region, as well as key stakeholders in the Kyiv, Khmelnytskyi, and Zaporizhia regions to analyze the content, forms, and types of extracurricular work on Ukrainian literature in the context of distance learning. Our findings revealed that secondary school teachers actively utilize online tools for extracurricular activities. However, conducting such activities during distance learning presents challenges, including the lack of personal contact between teachers and students, inadequate technical support leading to an asynchronous format, and the need for teachers to gain new experience conducting extracurricular work on Ukrainian literature using online tools. The organization of extracurricular activities for Ukrainian literature during distance learning promotes the following: identifying and nurturing students’ creative abilities and literary talents; reinforcing the knowledge gained during lessons and applying it in real-world scenarios; fostering creative activity and student initiative; improving information search and utilization skills; arranging intellectual events; providing psychological relief; achieving emotional fulfillment and discovering individual sources for building resilience, and more.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.1.17
PDF (Українська)

References

Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. К.: ДОВ «Вінниця». 2008. 278 с.

Гуц Н. А., Ячменик М.М., Руда О. Ю. Дистанційні платформи для навчання і саморозвитку здобувачів вищої освіти в умовах воєнного часу. Академічні візії. Режим доступу: file:///C:/Users/Admin/Downloads/%D0%93%D1%83%D1%86+%D0%9D%D0%B5%D0%BB%D1%8F+%D0%90%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%97%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20(26).pdf.

Звіт за результатами моніторингу щодо організації дистанційної та змішаної форми навчання в закладах загальної середньої освіти Хмельницької області. Режим доступу: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/Zvit-monitoring.pdf].

Моцак С. І. Роль та місце позаурочної роботи в сучасній шкільній історичній освіті. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науково-педагогічний журнал. СумДПУ імені А.С.Макаренка. 2018. №1(6). с. 62-66.

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Режим доступу: https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyjzvit_povnyj.pdf.

Пасічник Є. А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: навчальний посібник. К.: Ленвіт, 2000. 384 с.

Токмань Г. Л. Методика навчання української літератури в середній школі: підручник. К.: ВЦ «Академія». 2012. 309 с.

Якубова Л. А. Розвиток творчих здібностей підлітків у процесі позакласної роботи загальноосвітніх навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.07 «Теорія і методика виховання»/Миколаїв. держ. ун-т ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця. 2010. 252 с., с. 76.

Яренчук Н. Г. Теоретичні основи організації позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти. Theoretical foundations of scientists and modern opinions regarding the implementation of modern trends. Режим доступу: http://surl.li/ttjvl.