PSYCHOLOGICAL BARRIERS AND WAYS OF OVERCOMING THEM IN THE PROCESS OF CONDUCTING AND VOCAL-CHORAL TRAINING OF A HIGHER EDUCATION APPLICANT
PDF (Українська)

Keywords

психологічний бар’єр, музична психологія, гнучкість мислення, обмежуючі переконання, диригентська діяльність, вокально-хорове виконавство, особистісне вдосконалення psychological barrier, musical psychology, mental flexibility, limiting beliefs, conducting, vocal and choral performance, personal improvement

How to Cite

РЕГУЛІЧ, І. В., & НАУМЕНКО, М. О. (2022). PSYCHOLOGICAL BARRIERS AND WAYS OF OVERCOMING THEM IN THE PROCESS OF CONDUCTING AND VOCAL-CHORAL TRAINING OF A HIGHER EDUCATION APPLICANT. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 158-163. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.23

Abstract

The article considers the concepts of psychological barriers in the way of professional formation, personal improvement in the process of conducting and vocal-choral training of higher education applicants. The emotional mechanism of these barriers is analyzed, consisting in the intensification of negative feelings and attitudes, such as shame, guilt, low selfesteem, anxiety, fear of public performance, the stage, etc. All of them are unfavorable factors for intensification of musical perception, thinking, personal and professional improvement. The influence of the music art on the balance of psychological states of a person, and the embodiment of performing artistry in the process of choral conducting and vocal-performance activity are outlined. The subject field of musical psychology includes the study of musical abilities, understanding of the psychological laws of sensations, perception, and thinking. The conditions for overcoming the psychological barriers through various behavioral strategies are determined. It is defined the influence of limiting personal attitudes in professional formation and own potential disclosure, as well as their predictable programming for a negative result. Two types of thinking on the way of overcoming a psychological barrier are defined: fixed thinking and development. Their influence on the perception and results of solving a particular problem is studied. The basic patterns of thinking and perception of events are considered. A conditional strategy for dealing with limiting beliefs during choral conducting and vocal-choral activities arising from one's own experience and socio-cultural influences on one's personality is proposed. Factors of effective interaction of participants of educational process for stimulation of musical thinking, motivation to creativity, disclosure of their conducting, vocal and choral, musical and pedagogical, and performing potential are determined.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.23
PDF (Українська)

References

Губенко О.В. Інтегративний підхід до вивчення і розвитку творчих здібностей школярів: методичний посібник. К. : Видавничий Дім «Слово», 2020. 161 с.

Гуляєва А.С. Роль системи переконань у житті особистості. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН Україн. Випуск 36. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2017. С. 31–40.

Драганчук В.М. Музична психологія і терапія : навч. посіб. для студ. спец. «Музичне мистецтво» [Електронний ресурс]. Луцьк: Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. 230 с.

Єргієв І.Д. Артистичний універсум музиканта-інструменталіста кінця ХХ – початку ХХІ століття: Дис. на на здобуття наук. ступеня докт. мистецтвознавства. Одеса, 2016. 452 с.

Керол Дуек. Налаштуйся на зміни. Нова психологія успіху / перекл. з англ. Юлії Кузьменко. Київ: «Наш формат», 2017. 304 с.

Массанов А.В. Психологічні бар'єри в професійному самовизначенні особистості : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07; Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського. Одеса, 2010. 38 c.

Регуліч І.В., Комарук З.В. Особливості використання коуч-технології у вокально-хоровій діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Академічні студії. Вип. 1. Луцьк: Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 74–79.

Субота М.В. Розвиток музичної психології як науки. Актуальні проблеми психології. Т. 12. Психологія творчості. Вип. 22. 2016. С. 288–295.

Шагар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 2007. 640 с.

Varvarigou M, Durrant C. (2011). Theoretical perspectives on the education of choral conductors: A suggested framework. British Journal of Music Education, 28, 325–338. https://doi:10.1017/S0265051711000325.