CONTENT-ANALYSIS OF THE CONCEPT “QUALITY MANAGEMENT OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PERSONNEL OF HIGHER QUALIFICATION TRAINING”: INTERDISCIPLINARY ASPECTS
PDF (Українська)

Keywords

якість освіти, професійна підготовка, доктор філософії, науково-педагогічні кадри вищої кваліфікації, контент-аналіз, поняттєво-термінологічний апарат quality of education, professional training, doctor of philosophy, scientific and pedagogical staff of the highest qualification, content analysis, conceptual and terminological apparatus

How to Cite

БОЙЧУК, П. М., & ФАСТ, О. Л. (2022). CONTENT-ANALYSIS OF THE CONCEPT “QUALITY MANAGEMENT OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PERSONNEL OF HIGHER QUALIFICATION TRAINING”: INTERDISCIPLINARY ASPECTS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 2(4), 192-200. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.33

Abstract

The article is based on the analysis of domestic and foreign scientific and pedagogical discourse, content analysis of the concept of “quality management training of scientific and pedagogical personnel of the highest qualification”. The urgency of the problem is due to the need to update the content of higher education in accordance with the latest national and world achievements, ensuring the quality of training of doctors of philosophy, transforming graduate school into a key forum for educating scientific elite, highly qualified personnel. The purpose of the study was to analyze the interdisciplinary scientific discourse and systematization of the conceptual apparatus of the problem of quality management training of scientific and pedagogical staff of the highest qualification – future doctors of philosophy. Taking into account the principles of formation of the conceptual and terminological apparatus (historicism, systematics, integrativity, completeness and integrity, contextuality, autonomy, supra-subject orientation, coherence) the basic and derivative concepts of research are classified. In the course of the research it was taken into account that content analysis as a research tool is used to deepen the understanding of concepts, to clarify the meaning of the terms used. It was found that in the pedagogical scientific discourse the interpretation of the concept of “quality” is built through the specification of its properties in a number of specific concepts, namely: quality of education, quality of education, quality of training, quality of educational services, quality of educational activities. The analysis of the essential categorical features of the basic concepts of the study gives grounds for the following conclusions: quality management training of highly qualified scientific and pedagogical staff becomes effective if carried out in accordance with the principles and functions of nonlinear systems management, pedagogical monitoring at all stages of degree training in a higher education institution and qualification-competence approach to the selection of entrants to graduate school / doctoral school; training of scientific and pedagogical staff of higher qualification in the conditions of degree organization of higher education becomes effective if it is evaluated and measured by criteria: “quality of training (as a process)”, “quality of training (as a result)”, “management of training quality”.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.33
PDF (Українська)

References

Адаптивне управління: сутність, характеристика, моніторингові системи : колективна монографія / за заг. ред. Г.В. Єльникової. Чернівці : Технодрук, 2009. 572 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Вікторов В.Г. Проблеми управління якістю освіти (соціально-філософський аналіз). 2006. URL: http://www.filosof.com.ua/Jornel/M 52/Viktorov.htm.

Дмитриченко М.Ф., Язвінська О.М. Концептуальні засади управління якістю вищої освіти в контексті фундаменталізації професійної підготовки у вищих навчальних закладах України. Вісник НТУ. Київ : НТУ. 2012. Вип. 26. С. 24–30.

Дубасенюк О.А. Метод контент-аналізу у системі психолого-педагогічних досліджень. Методологія наукової діяльності : навчальний посібник / за ред. Д.В. Чернілевського. Вінниця : АМСКП, 2010. С. 200–221.

Жебровський Б.М. Формування професійної готовності директора школи до управління якістю освіти : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Інститут педагогіки і психології професійної освіти Академії педагогічних наук України, Київ, 2003. 24 с.

Иродов М.И., Разумов С.И. Создание системы управления качеством подготовки специалистов в вузе. Университетское управление: практика и анализ. 2003. № 2 (25). С. 90–95.

Ісаєв М.А. Понятійні засади управління якістю підготовки майбутніх фахівців у сучасній педагогічній науці. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2019. Вип. 4. С. 8–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2019_4_4.

Камінецький Я.Г. Управління якісною підготовкою фахівців у професійно-технічних навчальних закладах на основі маркетингу ринку праці та освітнього моніторингу в умовах регіоналізації : монографія / Камінецький Я.Г., Вачевський М.В., Клим Б.І. та ін. Львів : Сполом, 2010. С 103.

Класифікатор професій ДК 003:2010 : наказ Держспоживстандарту України від 28.07.2010 № 327. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text (дата звернення: 20.11.2021).

Кравченя А. Теоретичні основи управління якістю професійної підготовки майбутніх учителів інформатики. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. Харків : УІПА, 2016. Вип. 5051. С. 147–153.

Кремень В.Г. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 8–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_4.

Крутій К.Л. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі : монографія. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. 172 с.

Луговий В.І. Педагогічна освіта в Україні: структура, функціонування, тенденції розвитку. Київ : МАУП, 1994. С. 5.

Отравенко О.В. Інноваційні методи навчання як основа якісної професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Open educational e-environment of modern University. Special edition. 2019. С. 222–230.

Россоха М.Ю. Управління процесом професійної підготовки майбутніх менеджерів сфери освіти : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.06. Черкаський нац. ун-т імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2015. 200 с.

Селезнева Н.А. Оценка качества профессионального образования Москва : Изд-во «Профи-К», 2001. С. 81.

Соколова І.В. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки майбутнього вчителя за двома спеціальностями на філологічних факультетах вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. АПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Київ, 2008. 44 с.

Стельмашенко В.П. Організаційно-педагогічні засади управління якістю підготовки фахівців у коледжах України : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Інститут педагогіки АПН України, Київ, 2001. 20 с.

Харківська А.А. Моніторинг якості освіти у вищих навчальних закладах: світовий досвід. Теорія і методика професійної освіти. Ін-т профес.-техн. освіти НАПН України. 2016. Вип. 9. URL: http://tmpe.profua.info/index.php/editions (дата звернення: 24.10.2021).

Якість: vseslova. Сайт. Енциклопедичний словник. URL: http://vseslova.com.ua/word/Якість45688u (дата звернення: 07.10.2021).