FORMATION OF METHODOLOGICAL AND MATHEMATICAL COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
PDF (Українська)

Keywords

підготовка майбутніх учителів початкової школи, методична компетентність, методико-математична компетентність. training of future primary school teachers, methodological competence, methodological-mathematical competence.

How to Cite

ЗОРОЧКІНА, Т. С., & ГНЕЗДІЛОВА, К. М. (2023). FORMATION OF METHODOLOGICAL AND MATHEMATICAL COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (3), 59-63. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.9

Abstract

The article deals with the problem of formation of methodological and mathematical competence of future primary school teachers. The article reveals the essence of the concepts “competence”, “methodological competence”, “methodological-mathematical competence”. The characteristics of methodological and mathematical competence of primary school teachers’ formation is highlighted. Authors investigate the educational components that provide the formation of methodological-mathematical competence of future primary school teachers of the institution of general secondary education, according to the curriculum of the first (bachelor) level of higher education in the specialty 013 “Primary Education” in the field of study 01 “Education / Pedagogy”. The article describes the ways the methodological-mathematical training of future primary school teachers. The methodical and mathematical training of future primary school teachers is a process of forming methodical and mathematical competence, and the result is the acquisition by future teachers of professionally oriented mathematical knowledge, abilities and skills for successfully solving professional tasks in the process of teaching mathematics to younger schoolchildren in primary school. In the methodological-mathematical training of the future primary school teacher, learning technologies that model the content of future professional activities and help to include students in the educational process through the creation of problem-professional situations, role-playing games, debates and discussions, the use of interactive learning technologies, provide an opportunity students themselves to develop tasks of a problematic nature for independent work, the content of educational projects, lapbooks, etc. An important issue remains the integration of methodological and mathematical disciplines in the process of training future primary school teachers in institutions of higher education in the specialty 013 «Elementary Education», because the effective formation of professional methodological and mathematical competence of the teacher depends on its implementation.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.9
PDF (Українська)

References

Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF

Гаран М.С. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до навчання математики з використанням інформаційних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Херсон, 2016. 21 с.

Глузман Н. А. Методико-математична компетентність майбутніх учителів початкових класів : монографія. Київ : ВИЩА ШКОЛА-XXІ, 2010. 407 с.

Закон України «Про вищу освіту» (у редакції від 26.02.2021). URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska- shkola-compressed.pdf

Освітньо-професійна програма «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ЧНУ імені Б. Хмельницького. URL: https://docs.google.com/document/d/1pC3RO6lrGrQFkmTdnSWaAGfx7PHhYCpj/ edit?usp=sharing&ouid=117767805939528322207&rtpof=true&sd=true

Скворцова С. О., Вторнікова Ю. С. Професійно-комунікативна компетентність учителя початкових класів : монографія. Одеса: Абрикос Компани, 2013. 290 с.

Стрілець С. І., Запорожченко Т. Формування математичної компетентності майбутнього вчителя початкових класів засобами інноваційних технологій : монографія. Чернігів : Десна Поліграф, 2019. 204 с.

Типові освітні програми початкової школи. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ navchalni-programi/tipovi-osvitni-programi-dlya-2-11-klas

Vasiuk O., Vygovska S., Malyshevskyi O. , Nychkalo N., Malyshevska, Zorochkina T. . Motivation Discourse of Student’s Personality in Educational Activity. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. VOL. 14(1). Р. 196–214.