SCIENTIFIC AND THEORETICAL FUNDAMENTALS OF FORMING THE FUTURE TEACHERS READYNESS FOR THE DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN CREATIVE THINKING
PDF (Українська)

Keywords

готовність, готовність майбутніх учителів, мислення, креативність, творче мислення, учні початкових класів readiness, readiness of future teachers, thinking, creativity, creative thinking, elementary school children

How to Cite

СКРОБАКА, Ю. С., ЛУК’ЯНЧУК, М. В., & ТРИНДЮК, В. А. (2021). SCIENTIFIC AND THEORETICAL FUNDAMENTALS OF FORMING THE FUTURE TEACHERS READYNESS FOR THE DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN CREATIVE THINKING. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(3), 121-127. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.18

Abstract

The article considers topical issues of forming the readiness of future primary school teachers to develop creative thinking of primary school children in professional activities at the stage of reforming the education system. Emphasis is placed on the need to form a generation of comprehensively developed, conscious and responsible citizens with developed creative thinking, who will be able to find a way out of difficult life situations; it is impossible to train a professional once and for all, it is necessary to form in him the desire and ability for constant self-improvement and the need for lifelong learning. The essence of the concept “readiness of the future teacher for the development of creative thinking of primary children” is revealed through the clarification of the concepts “thinking”, “creativity”, “readiness”. Conceptual ideas of philosophy of education, theoretical and methodical bases of teacher training, formation of his pedagogical culture, bases of professionalism, readiness for pedagogical creativity, professional requirements to him/her are carried out through comprehensively opened works of scientists. The study analyzes the results of a survey of primary school teachers in Lutsk and Volyn region on the application of tasks that would promote the development of creative thinking of primary school children. The conditions that hinder the development of creative thinking of primary school students are named. Some aspects of the problem of preparing future teachers for the development of creative thinking of primary school students are covered. The need to provide conditions that positively affect the process of preparing future teachers for creative activities, in particular through the creation of an educational environment, creative atmosphere of the educational process and pedagogical practice are noticed. Attention is drawn to the fact that the pedagogical system of preparing students for future professional activities, development and realization of personal potential should focus on increasing professional mobility and the formation of internal needs for continuing education and competitiveness in today’s labor market. The main qualities of the future teacher which will allow to carry out pedagogical activity at a high professional level are allocated.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.18
PDF (Українська)

References

Nataliia N. Medynska, Nataliia M. Sovtys, Mykhailo Yu. Halatiuk, Nataliia V. Symonovych & Olena I. Shuryn. Analysis of Alternative distance Learning Implementation info the System of General Professional Training of Teachers. International Journal of Higher Education, Vol. 9, No 4 (2020), p. 339-347 / Scopus.

Балдинюк О. Підготовка майбутнього соціалльного педагога в рамках компетентнісного підходу. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу. 2013. № 28. С. 9–14.

Буренко В., Сафарян С. Методичні рекомендації розвитку творчої особистості учня в процесі вивчення іноземної мови. Іноземні мови в сучасній школі. 2013. № 4.

Губенко Елена Леонидовна Диагностика и развитие творческих способностей ребенка средствами изобразительного искусства http://festival.1september.ru/articles/578042/

Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»). Київ : «Райдуга», 1994. 61с.

Друзь І. М. Педагогічна система підготовки фахівців в умовах болонського процесу. Теорія і практика управління соціальними системами. 2011. № 1. С. 65–70.

Загальна психологія. Навчальний посібник / Варій М.Й. 2-ге видан., випр. і доп. Київ : «Центр учбової літератури», 2007. 968 c.

Киричок О. Б. Філософія: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Полтава : РВВ ПДАА, 2010. 381 с.

Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеологических выражений / Сергей Иванович Ожегов, Наталия Юльевна Шведова; РАН ; Институт русского язика им. В. В. Виноградова. 4. изд., доп. Москва : Азбуковник, 1999. 944 с.

Педагогічна мудрість віків : навч. посібник / уклад. : В. Л. Омельяненко, А. І. Кузьмінский. Київ: Знання, 2009. 411 с. (Навчально-методичний комплекс з педагогіки)

Сисоєва С. О. Підготовка вчителя до формування творчої особистості учня : [моногр.] / С. О. Сисоєва. Київ : Поліграфкнига, 1996. 405 с.

Слепкань З. И. Психолого-педагогические основы обучения математике: Метод. пособие. Київ : Рад.шк., 1983. 193 с.

Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1970–1980. Т. 4.

Современный психологический словарь / под. ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Санкт-Петербург : Прайм-ЕВРО-ЗНАК, 2007. 490 с.

Степанов С. С. Популярная психологическая энциклопедия. Москва : Изд-во Эксмо, 2005. 672 с.

Тарара А. М. Технічна творчість учнів основної школи у процесі проектної і технологічної діяльності: навчально-методичний посібник / Тарара А. М. Київ : Педагогічна думка, 2014. 134 с.