THE “MEDIA&CAPSULES” PLATFORM AS A MEANS OF MEDIA CULTURE RAISING
PDF (Українська)

Keywords

інформаційна війна, медіакультура, платформа «Трансдисциплінарний кластер «МЕДІА&КАПСУЛИ», «Мультимедійний словник з інфомедійної грамотності», Український мовно-інформаційний фонд Національної академії наук України, Освітньо-дослідницький центр «МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус», Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. information war, media culture, platform

How to Cite

СЕМЕНОГ, О. М., & НАДУТЕНКО, М. В. (2022). THE “MEDIA&CAPSULES” PLATFORM AS A MEANS OF MEDIA CULTURE RAISING. ACADEMIC STUDIES. SERIES “HUMANITIES”, (2), 39-50. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.2.6

Abstract

The article reviews the creation and use of the "MEDIA&CAPSULES" platform as a means of raising the level of media culture in order to conduct linguistic research in the conditions of information warfare. The platform was developed by the educational and research center "MEDIA & TEACHER'S CAMPS" of the A.S. Makarenko SumDPU and UMIF of the National Academy of Sciences of Ukraine within the scope of the IREX grant. The technical features of the Virtual Lexicographic Laboratory "Multimedia Dictionary of Infomedia Literacy" as a component of the platform are characterized. The dictionary provides terms (240 items), their definitions, translation and interpretation in English, multimedia (audio, video content) to provide multimedia visualization of information with an infomedia component. The platform concept is based on the principles of interactivity, visualization, interdisciplinary integration, textcentrism, soft integration of infomedia literacy. The information presentation subsystem of the platform is characterized, which is hosted on a separate web server and contains modules for interaction with the user and display of information in the form of "media capsules": "Media literacy", "Critical thinking", "Social tolerance", "Resistance to influences, fact-checking", "Information Literacy", "Digital Security", "Visual Literacy", "Innovation, Creativity Development", filled with media educational material taking into account the methods of media monitoring, media observation, critical analysis of media products. Separate results of the analysis of software product monitoring among education seekers, future journalists, and teachers based on the results of using the platform are presented. The importance of the ability to distinguish between important and secondary details of a media message, work with facts and arguments, analyze photos, posters, and infographics has been clarified; recognize typical verbal and non-verbal means that indicate the presence of manipulation, propaganda, hidden message content; to have the techniques of communicative interaction in the network space; to acquire skills in countering fakes and hate speech; acquire interpersonal communication skills.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.2.6
PDF (Українська)

References

Академія української преси. URL: https://www.aup.com.ua/# (дата звернення: 15.09.2022).

Мультимедійний словник з інфомедійної грамотності. Широков В. А., Загнітко А. П, Надутенко Максим, Надутенко Маргарита, Олена Семеног та ін. Український мовно-інформаційний фонд НАН України, створено в рамках грантової програми «МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус» проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», IREX (Рада наукових досліджень та обмінів) за підтримки Посольств Великої Британії та США у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією української преси, 2020-2022. URL: https://lcorp. ulif.org.ua/InfoMediaVLL/ (дата звернення: 15.09.2022).

Трансдисциплінарний кластер «МЕДІА&КАПСУЛИ: URL: https://polyhedron.ulif.org.ua/?sharedgraph=627d 51300d57f&view=prism; https://polyhedron.ulif.org.ua/?sharedgraph=627d512b2400d&view=prism;https://polyhedron. ulif.org.ua/?sharedgraph=627d51267faae&view=prism;;https://polyhedron.ulif.org.ua/?sharedgraph=627d511a1bf53& view=prism;https://polyhedron.ulif.org.ua/?sharedgraph=627d511476cbf&view=prism;https://polyhedron.ulif.org.ua/?s haredgraph=627d510f7bbcd&view=prism;https://polyhedron.ulif.org.ua/?sharedgraph=627d510961fcf&view=prism;ht tps://polyhedron.ulif.org.ua/?sharedgraph=627d510350ae9&view=prism (дата звернення: 15.09.2022).

Makarova E. A., and Makarova E. L. The Functional Model of Using Visualization and Digitalization for Media Literacy Development in Media Education Process. Media Education (Mediaobrazovanie). 2019. № 59(4), pp. 547−556. DOI:https://10.13187/me.2019.4.547.

Semenog O., Semenikhina O., Oleshko P., Prima R., Varava O., and R. Pykaliuk, Formation of Media Educational Skills of a Future Teacher in the Professional Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2020.№ 12(3), pp. 219−245. DOI:https://10.18662/rrem/12.3/319.

Zhu S., Yang H., Wu D., and Chen F., Investigating the Relationship Between Information Literacy and Social Media Competence Among University Students. Journal of educational computing research. 2021. № 0735633121997360, DOI:https://10.1177/0735633121997360.

VIRTUAL LABORATORY «MULTIMEDIA DICTIONARY OF INFOMEDIA LITERACY». International scientific and practical conference «Philological sciences, intercultural communication and translation studies: an experience and challenges» : conference proceedings, April 23–24, 2021. Vol. 1. Czestochowa : «Baltija Publishing». Монографія // К.: ТОВ «КАЛЕНДАР ТМ», 2021. – 300 с. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/ view/128/3621/7733-1 (дата звернення: 15.09.2022).

Друшляк, М. Г., Семеног, О. М., Грона, Н. В., Пономаренко, Н. П., Семеніхіна, О. В. ТИПОЛОГІЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ ДЛЯ РОЗВИТКУ ІНФОМЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ МОЛОДІ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. 88(2). 1–22. DOI:https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786.

Презентація віртуальної лабораторії «Мультимедійний словник з інфомедійної грамотності»: URL: https:// www.youtube.com/watch?v=HN0bsmnM6gE (дата звернення: 15.09.2022).

Телецька А. О., Загнітко А. П., Надутенко М. В. Класифікація інформаційно-пошукових мов. URL:file:///C:/ Users/User/Downloads/5477%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1 %82%D1%82%D1%96-10998-1-10-20180525.pdf

Широков В. А. ТЕХНОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЛОГІКО-ЛІНГВІСТИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА Том 2 № 95 (2020): Науково-технічний журнал "Біоніка інтелекту"

Надутенко М. В. Загальний огляд та перспективи використання національних лінгвістичних цифрових ресурсів Українського мовно-інформаційного фонду НАН України. Зб. праць конфер. Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2020. URL:http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/17607

Ontology-Driven Lexicographic Systems Oleksandr Stryzhak, Maksym Nadutenko, Volodymyr Shyrokov, Vitalii Prykhodniuk, URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-98012-2_16

Shyrokov V. А., Nadutenko M. V., Stryzhak О. Ye., Yuschenko S. S. Technological fundamentals of logical and linguistic research of legislation. In: Bionics of Intelligence, Kharkiv National University of Radioelectronics, 2021. DOI:10.30837/bi.2020.2(95).01.

Stryzhak O., Prykhodniuk V., Popova M., Nadutenko M., Haiko S., Chepkov R. Development of an Oceanographic Databank Based on Ontological Interactive Documents. Lecture Notes in Networks and Systems. Cham : Springer. 2021. С. 97–114. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-80126-7_8

Nadutenko M., Prykhodniuk V., Shyrokov V., Stryzhak O. Ontology-Driven Lexicographic Systems. Advances in Information and Communication. FICC 2022. Lecture Notes in Networks and Systems. Cham : Springer. 2022. С. 204–215. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-98012-2_16

Надутенко Максим Вікторович Створення трансдисциплінарних кластерів знань на основі лінгвістичних технологій платформи «ПОЛІЕДР» («POLYHEDRON») з елементами штучного інтелекту. Матеріали Міжнародної наукової конференції «Актуальні питання сучасної лінгвістики», 2021. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/ handle/123456789/19709

Надутенко Максим Вікторович, Яблочков Микита Мирчович Створення віртуальної лексикографічної платформи «UNILEX» як елементу системи соціально-професійної взаємодії «Всеукраїнський лінгвістичний діалог» у контексті інформаційно-еволюційного підходу. Матеріали Міжнародної наукової конференції «Актуальні питання сучасної лінгвістики», 2021. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/19709

УМІФ: Український мовно-інформаційний фонд НАН України URL: https://www.ulif.org.ua/aboutЇ.

Проєкти УМІФ : URL: https://ulif.org.ua/projects

Положення МОН України про електронні освітні ресурси (2012) https://ips.ligazakon.net /document/view/ Re22007?an=10

Програмні продукти : URL: https://central.ulif.org.ua/

Ресурси УМІФ : URL: https://lcorp.ulif.org.ua/LSlist